EPN-V2

BAPD3100 Kritisk refleksjon i designpraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Critical reflection in design practice
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
20 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet har studentene anledning til å fordype seg innenfor ett eller flere områder i designfaget. I emnet skal studenten planlegge og gjennomføre en kreativ design- og utviklingsprosess fortrinnsvis med fokus på brukernes behov, ønsker og krav. Kritisk refleksjon og dialog med målgruppene er en viktig del av prosjektarbeidet, med jevnlige brukerpresentasjoner/brukertester gjennom emnet.

Forkunnskapskrav

Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2 og 3. semester eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomføring av emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • skal kunne gjennomføre en kompleks designprosess med tilhørende designfaglig fordypning i et internasjonalt og bærekraftig perspektiv
  • skal kunne relevante metoder og verktøy innen valgt designpraksis.
  • skal systematisk utforske estetikk, funksjonalitet, materialteknologi og tilvirkningsmetoder innen valgt designpraksis.
  • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid.

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne identifisere og beskrive relevans for valgt prosjekt
  • skal ved hjelp av kreativitet og dialog med interessenter kunne utvikle innovative produkter og løsninger.
  • skal vise hvordan brukere, interessenter og fag/ressursmiljø involveres i prosjektet.
  • skal kunne beherske digitale og analoge verktøy som utviklings-, kommunikasjons-, og presentasjonsverktøy.
  • skal gjennom fremstilling av fysiske og digitale modeller/prototyper, føre en diskusjon som viser dyp innsikt innen valgt designpraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker kritisk refleksjon i et lokalt og internasjonalt perspektiv.
  • fremstår gjennom prosjektarbeid som en nyskapende designstudent med dybdekunnskap innen valgt område.
  • behersker bygging av relevante nettverk
  • er i stand til å kommunisere med involverte aktører, brukere og publikum
  • kan dele sine erfaringer og kunnskap med andre studenter og delta i diskusjoner i fagmiljøet
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen

Arbeids- og undervisningsformer

Selvstendig arbeid; individuelt eller i mindre grupper.

Workshops, forelesninger, bedriftsbesøk og veiledning knyttet til valgt fordypning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Reflektere over læring i prosjektet
  • Godkjent prosjektbeskrivelse (individuelt eller i mindre gruppe)

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

o dokumentasjon av designprosessen; maks 3500 ord.

o dokumentasjon av produkt; fungerende prototyp med tilhørende beskrivelser.

Medium og form avhenger av valgt fordypning.

Begge mappekrav må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.