EPN-V2

BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Project Leadership
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    "Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn i BA studiet og dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 studenter. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger for oppdragsgiverne.

  • Forkunnskapskrav

    Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder

    • prosjektplanlegging
    • budsjettkontroll
    • jobbe i prosjektteam
    • klientkontroll
    • har kjennskap til løsning av kreativitetsblokader

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
    • kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
    • kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
    • kan gjennom å håndtere konfliktsituasjon i prosjekter
    • kan håndtere klienter

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
    • forstå styrker og svakheter i prosjekter
    • reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
    • lede innovasjonsprosesser innen design
    • bidra til bærekraftige designløsninger
  • Innhold

    De vil bli undervist i prosjektarbeidsmetodikk. Studentene får undervisning i de ulike fasene og utfordringene i prosjektarbeid. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som beskriver de ulike fasene og utfordringene i et prosjekt. 3.BA-studenter skal fungere som prosjektledere i gruppene.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Gruppearbeid, workshop koordinert med 1. års-studenter og 2. års-studenter som arbeider i emnene BAPD1000 og BAPD2000.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav løses i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • En oppgave; relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3.årsstudentene har ansvar for gjennomføring
    • En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen
  • Vurdering og eksamen

    Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.

    Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.

    Eksamensresultat kan ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.