EPN-V2

BAPD3000 Dynamisk prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Dynamic Project Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått 1. og 2. studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder

  • prosjektplanlegging
  • budsjettkontroll
  • jobbe i prosjektteam
  • klientkontroll

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan koordinere eget prosjekt
  • kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
  • kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
  • kan håndtere konfliktsituasjon i prosjekter
  • har kjennskap til løsning av kreativitetsblokader
  • kan håndtere klienter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lede et prosjekt
  • forstå styrker og svakheter i prosjekter, reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Innhold

De vil bli undervist i prosjektarbeidsmetodikk. Studentene får undervisning i de ulike fasene og utfordringene i prosjektarbeid. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som beskriver de ulike fasene og utfordringene i et prosjekt. 3.BA-studenter skal fungere som prosjektledere i gruppene.

Arbeids- og undervisningsformer

Gruppearbeid, workshop koordinert med 1. års-studenter og 2. års-studenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD2000.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En oppgave.
  • En rapport.

Vurdering og eksamen

Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.

Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.