EPN-V2

BAPD2310 Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Admission to the Master's program.

Forkunnskapskrav

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Del 1, individuelt: Programmeringskode, presentert ved hjelp av video.
  2. Del 2, gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord)
  • Arbeidskrav 2:
  1. Individuelt eller to studenter sammen: Refleksjon over undervisningsopplegg i programmering med kunnskapsdeling i eget kollegium (om lag 1000 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Læringsutbytte

Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.

Innhold

Knowledge

The student has achieved in-depth knowledge of:

  • using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
  • reviewing technologies from the perspective of human health, wellbeing, and sustainable practices
  • anticipating and assessing technological impact on human actions
  • discerning key social and behavioral issues while designing technologies

Skills

The student is capable of:

  • independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
  • linking various fields of technology to health and wellbeing promoting innovation
  • demonstrating human-technology relations by aid of prototypes
  • applying design science principles in a technology related project
  • linking theory and methods attained in the master specialization with technology and design

General competence

The student can:

  • evaluate the ethical challenges of technologies and propose novel solutions
  • plan and conduct design process that include technological implementation and human factors in new design contexts.
  • propose holistic answers on achieving sustainable practices with technologies.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Se programplanen.

Vurderingsuttrykk

Emnet har hovedfokus på visuell programmering, men også enkel tekstbasert programmering. Emnet tar også opp dokumentasjon av kode, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering, men også sammenhengen mellom visuelle og tekstbaserte løsninger. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Visuell programmering og programmeringsprinsipper.
  • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
  • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.

Sensorordning

Technologies play a distinctive role in everyday lives. Human - technology relations are multifaceted as they combine usability with the creation of new practices on an individual, organizational and societal level. The process of introduction of new technologies is not necessarily linear starting with scientific invention and design conception to the reception of a particular product by the market. This iterative process is characterized by ethical, sustainability, and material engineering issues, but above all, by the imprint on human behavior in the way that technologies augment or prohibit human actions. This course explores how design can be strategically used to merge the above mentioned factors for commercialization of emerging technologies. Admission to the master's program is necessary in order to attend this course.

Emneoverlapp

Combination of lectures, workshops and teamwork. Collaborative Online International Learning (COIL) approaches can be used in this course.

Combination of theory and practice (activities related to topic-matter).

The course includes presentations by student groups.