Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2310 Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Knowledge
The student has achieved in-depth knowledge of:
- using key concepts in philosophy of technology and design science methodology to implement emerging technologies.
- reviewing technologies from the perspective of human health, wellbeing, and sustainable practices
- anticipating and assessing technological impact on human actions
- discerning key social and behavioral issues while designing technologies
Skills
The student is capable of:
- independently contributing to multidisciplinary design projects within the area of technology and design
- linking various fields of technology to health and wellbeing promoting innovation
- demonstrating human-technology relations by aid of prototypes
- applying design science principles in a technology related project
- linking theory and methods attained in the master specialization with technology and design
General competence
The student can:
- evaluate the ethical challenges of technologies and propose novel solutions
- plan and conduct design process that include technological implementation and human factors in new design contexts.
- propose holistic answers on achieving sustainable practices with technologies.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 1. studieår eller tilsvarende kompetanse.
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten skal
· kunne reflektere over sammenhengen mellom kultur, bærekraft og estetikk
· diskutere og argumentere i akademiske og andre profesjonelle sammenhenger
· ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom teoretiske perspektiver og praktisk designarbeid
Ferdigheter
Studenten skal kunne
· forholde seg til og diskutere ulike faglige standpunkter
· forstå betydningen av estetiske virkemidler i ulike kulturelle sammenhenger
· beherske skriftlig fremstilling og argumentasjon, inkludert visuelt materiale som møter faglige standarder.
Generell kompetanse
Studenten skal
-
· kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer
· kunne reflektere over og vurdere eget faglig, estetisk og etisk ståsted
· kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Innhold
Emnet skal gi kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft, og om betydningen av estetikk i denne forbindelsen. Innholdet i begrepene kultur, estetikk, etikk og bærekraft, og forbindelsen mellom dem, vil bli presentert og diskutert. Emnet skal fremme evnen til kritisk refleksjon gjennom praktisk og skriftlig analyse og argumentasjon, og derved evnen til å delta i en faglig diskurs.
Arbeids- og undervisningsformer
No restrictions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Medstudentvurdering, skriftlig tilbakemelding i Canvas, maks 500 ord
- Refleksjonsnotat minimum 500 ord
Vurdering og eksamen
Part 1) One internal examiner.
Part 2) Two internal examiners. External examiners are used regurlarly.
Hjelpemidler ved eksamen
- reading and workshops connecting design, innovation, research and technology
- prototyping within technologies such 3D print, internet of things, or virtual reality.
- discussions concerning ethical situations that emerge by the application of technologies as part of design through postphenomenology, posthumanism, critical theory of technology, actor network theory, and salutogenic theories.
- engagement and user experience facilitated by technology products and services
- methods that comprise innovation and contemporary technologies for health and wellbeing
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
BAPD2210 (20 stp.) overlapper 10 stp. med emnet BAPD2200 (10 stp.).