EPN-V2

BAPD2310 Estetikk, kultur og bærekraft i kritiske perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Aesthetic, culture and Sustainability in Critical Perspectives
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet handler om å se designutøvelsen i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv. Hovedvekten legges på skriftlig analyse, diskusjon og argumentasjon. Emnet skal gi kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft, og om betydningen av estetikk i denne forbindelsen. Innholdet i begrepene kultur, estetikk og bærekraft, og forbindelsen mellom dem, vil bli presentert og diskutert. Etiske aspekter vil også bli diskutert.

    Emnet skal fremme evnen til kritisk refleksjon og til skriftlig analyse og argumentasjon, og derved evnen til å delta i en faglig diskurs.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått 1. studieår eller tilsvarende kompetanse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen krav til forkunnskaper

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten skal

    ·       kunne analysere sammenhengen mellom kultur og bærekraft i teoretisk og samfunnsmessig sammenheng

    ·       diskutere og argumentere i akademiske og andre profesjonelle sammenhenger

    ·       ha kunnskap om og vise empati overfor ulike kulturelle paradigmer

    ·       ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster

    ·       ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom teoretiske perspektiver og praktisk designarbeid

     

    Ferdigheter

    Studenten skal kunne

    ·       forholde seg til og diskutere ulike faglige standpunkter

    ·       forstå betydningen av estetiske virkemidler

    ·       beherske skriftlig fremstilling og argumentasjon som fyller faglige og akademiske krav

     

    Generell kompetanse

    Studenten skal

    • ·       kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer

    ·       kunne reflektere over og vurdere eget faglig, estetisk og etisk ståsted

    ·       kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

  • Innhold

    This module seeks to foster knowledge about the relationships between culture and sustainability, and the role aesthetics play in influencing these. The definitions of the terms culture, aesthetics and sustainability and how these all relate will be presented and put forward for discussion. Key ethical issues relating to these matters will also addressed.   The module is intended to further students' abilities in critical thinking, written analysis and argumentation, and by extension of this their ability to partake in professional discourse. The work will culminate in a written assignment targeted for publication in a professional journal.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger og workshops

    Litteraturstudier

    Individuelt arbeid og gruppearbeid

    Veiledning i grupper og individuelt

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Besvare en skriftlig oppgave med vekt på kritisk refleksjon og faglig argumentasjon
    • Refleksjonsnotat

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig innlevering. Individuell oppgave eller to personer kan levere en felles besvarelse. Oppgaven skal være mellom 2.500 og 3.000 ord.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning tillates.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    BAPD2210 (20 stp.) overlapper 10 stp. med emnet BAPD2200 (10 stp.).