EPN-V2

BAPD2000 Project and Branding through Design Course description

Course name in Norwegian
Prosjekt og merkevarebygging
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Product Design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

The course promotes knowledge about design as a professional subject. It comprises two periods, where the first period of about two weeks is a preliminary course focusing on different methods or knowledge related to the profession. The second period lasting the remaining four weeks is a collaboration between the bachelor students on all three years of the programme. The students will be divided into groups across classes. In this period, students will put into practice the theory/subject matter they have learnt from the first period, and the groups will work with an external client and/or on external issues.

Required preliminary courses

Students must have passed the courses BAPD1000, BAPD1020, BAPD1300 or equivalent.

Learning outcomes

"Prosjekt Designkontor" involverer alle 3 klassetrinn i BA studiet og dette emnet er lederskapsdelen. Studentene får presentert oppdrag fra eksterne aktører. De etablerer lederteam på 2-4 studenter. Hovedoppgaven deres er planlegging og gjennomføring av et eksternt oppdrag. De får 6-10 studenter fordelt fra 1. og 2. år som medarbeidere. Lederteamet har ansvar for at designkontoret fungerer optimalt og at oppdraget blir gjennomført og presentert etter avtalte forutsetninger for oppdragsgiverne.

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.

Course requirements

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten behersker dynamisk prosjektledelse herunder

  • prosjektplanlegging
  • budsjettkontroll
  • jobbe i prosjektteam
  • klientkontroll
  • har kjennskap til løsning av kreativitetsblokader

Ferdigheter

Studenten

  • kan koordinere og kommunisere eget prosjekt
  • kan styre og vurdere økonomien i et prosjekt
  • kan håndtere ledelsesaspekter i prosjektet - herunder oppgavefordeling og kompetansekrav
  • kan gjennom å håndtere konfliktsituasjon i prosjekter
  • kan håndtere klienter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lede og kommunisere i et designprosjekt som ivaretar etikk og personvern
  • forstå styrker og svakheter i prosjekter
  • reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
  • lede innovasjonsprosesser innen design
  • bidra til bærekraftige designløsninger

Assessment

Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe. For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav løses av lederene i gruppen, er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En skriftlig oppgave som relaterer seg til kunderapporten som designkontoret lager i fellesskap, hvor 3.årsstudentene har ansvar for gjennomføring
  • En skriftlig refleksjon over prosjektgjennomføringen som leveres før muntlig eksamen

Grading scale

Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.

Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.