EPN-V2

BAPD1500 Kreativitet og estetikk i design Emneplan

Engelsk emnenavn
Creativity and Aesthetics in Design
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg ulike tilnærminger til design prosessen fra ide og konseptutvikling til formgiving og utvikling av produkter og gjenstander. I emnet lærer studentene en rekke ulike kreative øvelser og oppgaver. Emnet skal bidra til å utvikle studentenes evne til å åpent utforske, tenke nytt, tilegne seg erfaring med og utvikle seg innenfor designfaget. Vi arbeider både med analoge og digitale medier.

Forkunnskapskrav

Godkjent opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til metodiske prosesser for ide og konseptutvikling; formgiving og design av produkter, nyskapning og innovasjon
  • kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle designmetoder og produktutvikling
  • kjenner til estetiske virkemidler knyttet til produkter

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, diskutere og vurdere estetiske materielle utrykk og virkemidler
  • kan innhente og analysere informasjon og fagstoff for å belyse en problemstilling
  • behersker å bruke enkel 2D og 3D media til idémyldring, analyse og produktutvikling
  • kan utvikle konsepter
  • kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • velge og benytte seg av og ulike kreative metoder for utvikling av konsepter og produkter.
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • reflektere over sammenheng mellom teori og praksis relatert til produkter

Innhold

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

  • Coursework 1: An oral presentation on an assigned topic, 2 or 3 students together (10-15 minutes per group)
  • Coursework 2: An individual written assignment - application of theory to a specific case (2-3 pages)

Feedback will be given on both assignments.

The purpose of these assignments is to make the students reflect on and use the syllabus actively and help them prepare for the exam in Cross-Cultural Communication.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, demonstrasjoner, workshops, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Refleksjonsnotat

Vurdering og eksamen

Individuell mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Produkt
  • Dokumentert arbeidsprosess (2D og 3D materialutprøvinger)

Alle deleksamener i mappen må være bestått for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

None

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • knows various definitions of culture
  • has broad knowledge about various business cultures
  • has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
  • has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
  • has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
  • knows the most influential theories of cross-cultural communication

Skills

The student

  • can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
  • can communicate well within a professional, intercultural context
  • can work well in international teams
  • can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
  • can analyze, compare and contrast different business cultures
  • is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
  • can present and discuss business issues in an international and intercultural context

General competence

The student

  • can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
  • can function well in most professional intercultural situations
  • has developed his/her cultural sensitivity

Emneansvarlig

The pedagogical approach includes:

  • Lectures, group work, discussions, case work
  • Student presentations
  • Independent study

Regular attendance and active participation in classroom activities are expected.