EPN-V2

BAPD1500 Kreativitet og estetikk i design Emneplan

Engelsk emnenavn
Creativity and Aesthetics in Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
    • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
    • har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
    • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
    • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
    • har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
    • har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
    • har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
    • kan kritisk vurdere helsepåstander i media
    • kan forklare begrepet ioniserende stråling
    • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
    • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
    • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
    • kan forklare begrepet stråledoser
    • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
    • kan forklare hvordan stråling detekteres
    • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
    • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
    • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
    • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
    • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
    • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
    • utføre enkel postprosessering
    • anvende et røntgenlaboratorium
    • gjennomføre enkle systematiske litteratursøk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
    • forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
    • har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser
  • Forkunnskapskrav

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

  • Læringsutbytte

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer
    • Innlevert rapport fra ferdighetstrening etter gitte kriterier
    • Praktisk test i grunnleggende fysikk i gruppe på 2- 3 studenter, inntil 15 minutter. Testen gjennomføres i øvings-/ferdighetsavdelingen etter gitte kriterier
  • Innhold

    Emnet omhandler utforskning av metodiske prosesser knyttet til generering av idéer og konsepter for å støtte produktutvikling.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

  • Vurderingsuttrykk

    1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning og 1 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.

  • Sensorordning

    To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Wenche Lyche