Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1000 Prosjekt designkontor - materialbearbeiding Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design office - material processing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet lærer studenten om ulike stadier i designprosjekter. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs som er tilegnet kunnskap om og bearbeiding av materialer. Opplæringen omfatter bruk av maskiner og vil være organisert gjennom forelesninger, demonstrasjoner, individuelle øvelser, og gruppearbeid.
Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3. bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av fagstoff fra 1. periode. Gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike materialtyper og materialenes egenskaper gjennom praktiske øvelser.
- har kunnskap om ulike faser i et designprosjekt
- kjenner til prosjektplanlegging som utgangspunkt for å realisere et designoppdrag
- Har kunnskap om grunnleggende metoder for teamarbeid og god gruppedynamikk
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle idéer til designløsninger gjennom fysiske modeller og materialprøver
- kan anvende ulike metoder for kreative prosesser
- kan beherske ulike teknikker for 2D og 3D-skisser
Generell kompetanse
Studenten
- kan praktisere ansvarlig og god verkstedkultur i samarbeid med medstudenter og veiledere
- kan aktivt bruke faglig veiledning og diskusjon som lærings- og utviklingsverktøy.
- er i stand til å reflektere over sin egen utvikling i læringsprosessen.
- kan delta i et team og jobbe med et felles tema mot et felles mål
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være variasjon i opplevd og erfart arbeidsform i de ulike gruppene / designoppdragene. Hovedtrekkene vil være:
- forelesninger
-
teamarbeid med diskusjoner rundt temaer som:
- behov, problem
- prinsipielle løsninger (konsepter) og ideer.
- valg av løsning.
- presentasjon av løsning.
- arbeid i 2- og 3-dimensjonale medier
- fysisk modellering i egnet modellmateriale
- workshops
oppgaveskriving og presentasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The objective of this course is to develop analytical skills of the students to analyze corporate performance and recommend how it can improve its performance. This course is an in-depth study of applied management accounting and finance focusing on their role in decision-making processes, strategy planning and execution embracing stakeholders’ expectations to enhance corporate economic, ethical, social, and environmental performance. The course content is organized in four modules as follows:
- Module 1: Cost-volume-profit analysis
- Module 2: Variance analysis for performance management
- Module 3: Divisional performance analysis and Transfer pricing
- Module 4: Capital investment decisions
- Module 5: Emerging economic, ethical, social, and environmental issues in strategic management accounting and finance
Language of instruction is English.
Vurdering og eksamen
None
Hjelpemidler ved eksamen
After having been an active student in this course and successfully completing it, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
The student has knowledge of:
- the principles of business finance and management accounting.
- how business finance and management accounting support decision-making and strategy in different types of businesses.
- different processes and methods of planning and control for strategic performance management embracing stakeholders’ expectations.
- emerging economic, ethical, social, and environmental issues in strategic performance management.
Skills
The student can:
- explain, contextualize, and apply the principles of business finance and management accounting.
- apply critical thinking, communication, and practice collaboration to strategic performance management problems.
- identify and evaluate the short-term versus long-term trade-offs in simultaneously responding to economic, governance, ethical, social, and environmental issues involved in business decision making.
- make informed decisions in strategic and ambiguous situations by acquiring, analyzing, and presenting information based on principles of business finance and management accounting.
General competence
The student:
- can rationalize and contextualize corporate decisions to enhance firm value by embracing stakeholders’ expectations.
- is aware of the development in corporate sustainability (ESG) drive.
- can exchange views on economic, ethical, social, and environmental implications of corporate decision making.
Vurderingsuttrykk
This course uses case study method to apply the concepts of business finance and management accounting to enhance corporate economic performance. For this purpose, this course uses group dynamics and Peer Assisted Learning (PAL) for lifelong learning wherein the students are required to work in a group of 3 (+/-1) to develop and use their social skills to enable them to work successfully and fairly in a team within the context of strategic performance management.
This course is delivered in five modules. Each module comprises of two components: 1. a lecture to present the course content; 2. a workshop for hands-on experience with strategic performance management by solving a case study using MS Excel to analyze for corporate decision making. While writing the case report, the students are encouraged to reflect upon governance, ethical, social, and environmental implications of their decisions for strategy planning and execution embracing stakeholders’ expectations to enhance corporate economic performance.
A selection of at least two case studies along with their suggested solutions will be provided for each module. In addition, at least one case study will be given for each workshop. The students are required to work in groups of 3 (+/-1) students to solve the given case study in the workshop.
Sensorordning
No coursework requirements or compulsory activities