EPN-V2

BALV3700 Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innenfor fasilitetsstyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational leadership and resource development within Facility Management
Studieprogram
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Facility Management (FM) kjennetegnes av mennesker med en rekke ulike yrker som sammen eller hver for seg, utfører servicetjenester og støttefunksjoner inn mot kjernevirksomheten i organisasjonen. Ledelsen og styringen av slike tjenester og funksjoner er i seg selv et yrke og utøves på ulike ledernivåer i organisasjonsstrukturen som støtter kjernevirksomheten (Facility Management). Det er i dette perspektivet emnet finner sin plass.

Yrkene som inngår i FM spenner bredt. I emnet gis studenten praksisnær innføring i sentrale lederaspekter ved et utvalg av yrker som alle har fagbrev knyttet til seg og med det, muligheten medarbeiderne har til å ta fagbrev igjennom fagopplæring i bedrift (praksiskandidatordningen).

I dette emnet er det følgende formål innen FM som står i fokus og hvor disse yrkene er sentrale: Forsvarlig hygiene og godt innemiljø for sluttbruker innenfor rammene av myndighetskrav samt kostnadseffektiv forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) av et bebygd område.

I emnet gis studenten pedagogisk kompetanse til bruk for en ledelse for å kunne tilrettelegge for ressursutvikling og livslang læring hos medarbeiderne. Parallelt med den felles undervisningen gis den enkelte student et valg mellom et utvalg ulike serviceyrker sentrale innen FM, som alle har fagbrevfordypning. Denne mer individuelle undervisningen og veiledningen foregår i mindre grupper (seminar). Og det er med rot i lederaspekter ved et av disse yrkene, kunnskap formidles for hvordan kompetansereformen «Lære hele livet» kan tilrettelegges for og hvordan yrkespedagogisk kompetanse her kan bidra for å lykkes med slik bedriftsintern satsning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at dette emnet tas etter Facility Management (FM) i organisasjoner. Det vil hjelpe studenten i å plassere den yrkespedagogiske innsikten inn i FM-perspektivet.

Forkunnskapskrav

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Innhold

No formal requirements over and above the admission requirements. Some knowledge of basic building physics at bachelor's degree level is an advantage.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, seminar, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. En individuell oppgave på to sider (4 600-5 000 tegn inkludert mellomrom, +/- 10 %) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Times New Roman 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.

2. En gruppevis oppgave hvor et nærmere definert undervisningsopplegg egnet for å fremme god læring, presenteres muntlig. Det er obligatorisk deltakelse på medstudentenes presentasjoner.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent kan gruppen framføre på nytt, med utgangspunkt i en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.

Vurdering og eksamen

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en gruppevis semesteroppgave og logg, på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha en ramme på 22,5 sider (51 750 - 56 250 tegn uten mellomrom, +/- 10 %).

Skrifttype og skriftstørrelse: Times New Roman 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.

Opptakskrav

The goal of the course is to gain thorough knowledge of building physics processes and mechanisms so that these principles are taken into account in the design of integrated, energy efficient and climate-resilient building envelopes. The effects of the outdoor and indoor climate, relevant mechanisms relating to heat and moisture transfer and not least their impact on energy efficiency and the degradation of building materials will be addressed. The following topics are addressed in particular:

  • principles of interaction between exterior climate and building envelope;
  • heat, air and moisture transport through building elements and components;
  • heat transfer and thermal performance of building elements and components, transparent (e.g. windows) and non-transparent (wall constructions);
  • sources of heat loss, for example air leakages, thermal bridges;
  • moisture transport and design of building elements against surface condensation and mold growth;
  • moisture buffering in building materials;
  • coupled heat and moisture transport through building envelope;
  • air infiltration in buildings and design of an airtight building envelope;
  • natural ventilation due to wind and stack effect;
  • fire resistance of building materials;
  • sound proofing and building acoustics.

Emneansvarlig

Ellen Nygard