Programplaner og emneplaner - Student
BALV3600 Fasilitetsstyringen i organisasjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Facility Management (FM) in organizations
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetEnkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Felles for alle organisasjoner uansett sektor og land er at de har tjenester og funksjoner som støtter aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten til organisasjonen. Alle disse servicetjenestene og støttefunksjonene må koordineres, ledes og styres. Det gir kjernevirksomheten merverdier. ;
Emnet gir en innføring i Facility Management (fasilitetsstyring, FM) som fagområde, hvor formålet er å forbedre menneskers livskvalitet i tillegg til å forbedre produktiviteten i kjernevirksomheten. FM-organisasjonen til en virksomhet kan karakteriseres som en organisasjon i organisasjonen. Emnet gir studenten forutsetning for å være leder i denne nisjen, med behov i enhver organisasjon.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
·;;;;;;;; innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters ; behov, krav og forventninger
·;;;;;;;; innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
·;;;;;;;; kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
·;;;;;;;; kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
·;;;;;;;; innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene ;
·;;;;;;;; kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
·;;;;;;;; kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet
Ferdigheter
Studenten kan
·;;;;;;;; gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
·;;;;;;;; utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
·;;;;;;;; vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
·;;;;;;;; bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
·;;;;;;;; styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås ;
·;;;;;;;; velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
·;;;;;;;; anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner ;
Generell kompetanse
Studenten;;
·;;;;;;;; har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
·;;;;;;;; har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
·;;;;;;;; kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppediskusjoner og summegrupper, refleksjonsoppgaver enkeltvis og i grupper samt selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra med sin faglige stemme i undervisningsøktene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på to sider;om et oppgitt tema.;
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
- interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
- rammebetingelser for brukermedvirkning
- etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over ulike grenser for brukermedvirkninger, og utfordringer ved implementering av brukermedvirkning
- sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.
Generell kompetanse
Studenten kjenner til og har kunnskap om
- brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
- etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
- brukerorientert ledelse
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Opptakskrav
Se programplan for arbeids- og undervisningsformer.
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om den simultane tolkeprosessen
- har god kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket
- har god kunnskap om tekst og diskurs og ulike modaliteter som analytiske verktøy for simultantolking
Ferdigheter
Studenten
- kan evaluere kvalitet i simultantolking
- kan analysere tekster og diskurser
- kan samarbeide med andre studenter om tolking
- kan tolke simultant mellom norsk og tolkespråket
- kan ta kunnskapsbaserte valg av oversettelsesstrategier i simultantolking tilpasset den kommunikative situasjonen og i tråd med tolkeetikken
- kan ta kunnskapsbaserte valg av oversettelsesstrategier i simultantolking tilpasset den kommunikative situasjonen og i tråd med tolkeetikken
- kan evaluere egen tolking slik at studenten kan videreutvikle sine tolketekniske ferdigheter i simultantolking, samt videreutvikle sin tospråklige og kommunikative kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- har god kompetanse knyttet til simultantolking som tolkefaglig disiplin
- kan gjøre rede for muligheter og begrensninger ved simultantolking i teori og praksis
- kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til simultantolking og tolking som profesjonsutøvelse i offentlig sektor