EPN

BAL3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv. Oppgaven kan også ha et relevant internasjonalt perspektiv.

Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode.   

Bacheloroppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.

Forkunnskapskrav

Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
  • kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
  • innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

 

Ferdigheter

 

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
  • har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
  • kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
  • er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

• Bacheloroppgaven skrives i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.

• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave

• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

​For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag
  • Delta i minimum to veiledningstimer

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne levere bacheloroppgaven. 

Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er Bacheloroppgave

Bacheloropppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter.  Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal omfanget være på minimum 15 000 ord og maksimum 17 000 ord. Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord, når studenter skriver i gruppe på to eller alene.  Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. 

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom bacheloroppgaven ikke er bestått ved ordinær eksamen, har studenten(e) rett til å levere inn en bearbeidet oppgave til ny sensur en gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven.

Studenter som ikke består ved utsatt levering, må ved neste ordinære eksamen levere ny bacheloroppgave med ny problemstilling. Studenter som har bestått bacheloroppgaven, men som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes  intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. 

Emneansvarlig

Alexander Dännerhall