Programplaner og emneplaner - Student
BAL3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv. Oppgaven kan også ha et relevant internasjonalt perspektiv.
Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode. ;;
Bacheloroppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.
Forkunnskapskrav
Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
- kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
- innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data
;
Ferdigheter
;
Studenten
- har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
- kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
- har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
- kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
- er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
• Bacheloroppgaven skrives i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid.;Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene.
• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning
• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave
• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag
Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag
- Delta i minimum to veiledningstimer
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne levere bacheloroppgaven.;
Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er Bacheloroppgave
Bacheloropppgaven;løses i en gruppe på inntil tre studenter.; Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal omfanget være på minimum 15;000 ord og maksimum 17 000 ord. Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord, når studenter skriver i gruppe på to eller alene.; Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg.;
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Dersom bacheloroppgaven ikke er bestått ved ordinær eksamen, har studenten(e) rett til å levere inn en bearbeidet oppgave til ny sensur en gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven.
Studenter som ikke består ved utsatt levering, må ved neste ordinære eksamen levere ny bacheloroppgave med ny problemstilling. Studenter som har bestått bacheloroppgaven, men som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.;
Sensorordning
Det benyttes; intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.;
Emneansvarlig
Alexander Dännerhall