EPN-V2

BAL2200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods in the Social Sciences
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.;

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • kjennskap til ulike kvantitative og kvalitative forskningsdesign
  • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
  • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema, problemstilling og teori til innsamling, analyse og rapportering av data
  • kunnskap om populasjon og data, beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk;

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
  • velge egnet analysemetode utfra problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy og;til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en skriftlig;rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i samfunnsvitenskapelig metode veksler mellom forelesninger, diskusjoner,;og oppgaveløsning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter.

;Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk. Det blir gitt bedømmelsen godkjent/ ikke godkjent på arbeidskravet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer.;Ved vurdering teller vitenskapsteori 20 prosent, kvalitativ metode 40 prosent og kvantitativ metode 40 prosent.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.; Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Elin Berg