EPN-V2

BAL2000 Styring og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Governance
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet fokuserer på grensen mellom offentlig og privat sektor, herunder markedet, sivilsamfunnet og frivillige organisasjoner. Det stilles spørsmål ved om grensen eksisterer og hvor den eventuelt går. Utgangspunktet er videre at stat og kommune er avhengig av samvirke med private aktører for å realisere offentlig politikk. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Det legges vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styringsrelasjoner.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studentene har

    • kunnskap om kjennetegn ved offentlig og privat sektor
    • kunnskap om sentrale diskusjoner knyttet til grensene for offentlig sektor
    • kunnskap om begrepet «governance» eller samstyring
    • kunnskap om kritiske elementer i samarbeid mellom offentlige instanser
    • kunnskap om utfordringer knyttet til offentlig-privat samarbeid
    • kunnskap om frivillige organisasjoners rolle i offentlig politikk
    • kunnskap om borger- og brukerdeltakelse
    • kunnskap om demokratiske utfordringer knyttet til samstyring, herunder styring og kontroll
    • kunnskap om etiske utfordringer ved samstyring
    • kjennskap til konkrete eksempler på samarbeid og avtaler mellom offentlig og privat sektor

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • redegjøre for skillet mellom offentlig og privat sektor
    • ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig sektor
    • gjøre faglige vurderinger av borger- og brukerdeltakelse
    • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer ved samstyring

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • finne og bruke relevante og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
    • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave på maksimalt 8 sider gitt som hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Den individuelle oppgaven vurderes på en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor brukes ved tvil om besvarelsen er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 % av besvarelsene som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelser.