EPN-V2

BAL1300 Arbeidsrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Labour Law
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I siste del av tredje semester har studentene en obligatorisk, veiledet praksisperiode over ca. 10 uker. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Studentene blir i all hovedsak plassert i flermediale redaksjoner.

Gjennom praksis skal studentene gjøre seg kjent med yrket og få praktisk erfaring med journalistisk arbeid. De skal utvikle evne til kritisk evaluering av eget arbeid og lære hvordan en redaksjon fungerer og samarbeider. Studentene blir gitt selvstendige oppgaver innen ulike journalistiske områder og sjangre. Hva slags oppgaver studentene skal løse, avhenger av redaksjonen. Utdanningen informerer redaksjonene om hva studentene har blitt undervist i før praksisperioden starter.

Forkunnskapskrav

Studenten utfører journalistisk arbeid på fulltid i en redaksjon. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten, som kan gi råd når studenten skal løse oppgaver og gi tilbakemeldinger på de ferdige produktene. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen.  

Læringsutbytte

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvingstimer og eventuelle befaringer/utflukter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
  • har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
  • kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne behov for kompetanseheving
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • kan arbeide i nettverksrelasjoner

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Anders Gjesvik

Vurderingsuttrykk

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt.

Emneansvarlig

Diego Praino