EPN-V2

BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability perspectives in your own teaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Forkunnskapskrav

    Grade scale A-F

  • Læringsutbytte

    The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

  • Innhold

    • eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
    • sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og undervisning
    • utvikling av yrkesutøvelse i eget fagområdet i et bærekraftperspektiv
    • bærekraftdidaktikk
    • videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på etiske aspekter, mangfold og kjønn, analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Nathalie Hyde-Clarke

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
    2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
    3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
    4. Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med et utviklingsarbeid i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4). Omfang: 2000 ord +/- 10%

    Ny/utsatt eksamen

    Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.