EPN-V2

BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability perspectives in your own teaching
Studieprogram
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Forkunnskapskrav

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
  • kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
  • involvere elever/lærlinger i opplæringen
  • bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
  • gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft

Generell kompetanseStudenten kan

  • videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
  2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
  3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
  4. Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Vurdering og eksamen

Faget er bygget opp av følgende tre deltemaer:

Deltema 1: Pedagogisk kompetanse i klasserommet

  • læreres personlige kunnskap og danning
  • lærerens didaktiske kompetanse
  • spesialpedagogiske utfordringer og dilemmaer

Deltema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid

  • sosiale ulikheter i skolen
  • inkludering- marginalisering
  • kommunikasjon og veiledning

Deltema 3: FoU- arbeid i skolen

  • forskningsbasert praksis
  • lærerrollen i endring
  • planlegging og gjennomføring av FoU -arbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

I emnet vil fokuset være de sentrale teoriene og metodene i samfunnsfagene. Studentene skal oppnå inngående innsikt i og reflektere selvstendig rundt grunnlagsproblemer i samfunnsfag.