Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainability perspectives in your own teaching
- Studieprogram
-
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Forkunnskapskrav
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
Innhold
Se fagplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Faget er bygget opp av følgende tre deltemaer:
Deltema 1: Pedagogisk kompetanse i klasserommet
- læreres personlige kunnskap og danning
- lærerens didaktiske kompetanse
- spesialpedagogiske utfordringer og dilemmaer
Deltema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid
- sosiale ulikheter i skolen
- inkludering- marginalisering
- kommunikasjon og veiledning
Deltema 3: FoU- arbeid i skolen
- forskningsbasert praksis
- lærerrollen i endring
- planlegging og gjennomføring av FoU -arbeid
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
I emnet vil fokuset være de sentrale teoriene og metodene i samfunnsfagene. Studentene skal oppnå inngående innsikt i og reflektere selvstendig rundt grunnlagsproblemer i samfunnsfag.