EPN-V2

BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability perspectives in your own teaching
Studieprogram
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftsperspektiv.

Forkunnskapskrav

Emne BÆR6100 må være bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • Kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
  • Kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • Analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
  • Involvere elever/lærlinger i opplæringen
  • bevisstgjøre elevene på bærekraftsutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
  • Planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft

Generell kompetanseStudenten kan

  • videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring

Innhold

  • eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
  • sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og egen bransje
  • utvikling av yrkesopplæring som ivaretar yrkesfagets og bransjens utviklingsbehov i et bærekraftig samfunnsperspektiv
  • videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav utføres individuelt og må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1 består av to deler:

  1. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke
  2. Visuell logg fra hospitering, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el

Hensikten med arbeidskravet: å utvikle kunnskap om bærekraft i et helhetlig bransje-perspektiv, og/eller om yrke(r) i eget utdanningsprogram.

Arbeidskrav 2

Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket, relatert til minst to yrker i eget utdanningsprogram med fokus på dagsaktuell yrkesutøvelse, kvalitet og bærekraft.

Dokumentasjon: muntlig presentasjon for klasse (15-30 minutter)

Hensikten med arbeidskravet: Studentene skal vurdere hvordan de tverrfaglige temaene, kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og de fagspesifikke kompetansemålene kan integreres på en helhetlig og interessedifferensiert måte, relatert til ulike yrker i eget utdanningsprogram.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer. For mer informasjon om krav til deltakelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en prosjekteksamen som består av to komponenter; dokumentasjon fra et utviklingsarbeid i undervisning gjennomført i gruppe og et individuelt refleksjonsnotat om prosessen i utviklingsarbeidet.

  • Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på inntil tre studenter (i spesielle tilfeller kan det søkes om å besvare eksamen individuelt, begrunnet søknad må sendes til fagansvarlig). Gruppen samarbeider om utviklingsarbeidet, og det kan enten gjennomføres på hver students arbeidsplass eller i fellesskap på én av gruppemedlemmenes arbeidsplass. Utviklingsarbeidet dokumenteres med undervisningsplan, oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner, elevvurderinger, og minimum tre elevarbeider. Omfang: 1000 ord +/-10 % per student i gruppen
  • I tillegg til gruppearbeidet skal studentene individuelt skrive et refleksjonsnotat om prosessen i utviklingsarbeidet. Omfang: 1000 ord +/-10 %

Dokumentasjon fra begge komponentene, gruppearbeidet og individuelt refleksjonsnotat, leveres samlet fra hver enkelt student innen fastsatt frist.

*i spesielle tilfeller kan det søkes om å gjennomføre gruppedelen av eksamen individuelt, begrunnet søknad må sendes til fagansvarlig

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.