Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainability perspectives in your own teaching
- Studieprogram
-
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftsperspektiv.
Forkunnskapskrav
Emne BÆR6100 må være bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- Kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- Kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- Analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- Involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftsutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
Innhold
- eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
- sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og egen bransje
- utvikling av yrkesopplæring som ivaretar yrkesfagets og bransjens utviklingsbehov i et bærekraftig samfunnsperspektiv
- videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav utføres individuelt og må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1 består av to deler:
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke
- Visuell logg fra hospitering, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el
Hensikten med arbeidskravet: å utvikle kunnskap om bærekraft i et helhetlig bransje-perspektiv, og/eller om yrke(r) i eget utdanningsprogram.
Arbeidskrav 2
Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket, relatert til minst to yrker i eget utdanningsprogram med fokus på dagsaktuell yrkesutøvelse, kvalitet og bærekraft.
Dokumentasjon: muntlig presentasjon for klasse (15-30 minutter)
Hensikten med arbeidskravet: Studentene skal vurdere hvordan de tverrfaglige temaene, kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og de fagspesifikke kompetansemålene kan integreres på en helhetlig og interessedifferensiert måte, relatert til ulike yrker i eget utdanningsprogram.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer. For mer informasjon om krav til deltakelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en prosjekteksamen som består av to komponenter; dokumentasjon fra et utviklingsarbeid i undervisning gjennomført i gruppe og et individuelt refleksjonsnotat om prosessen i utviklingsarbeidet.
- Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på inntil tre studenter (i spesielle tilfeller kan det søkes om å besvare eksamen individuelt, begrunnet søknad må sendes til fagansvarlig). Gruppen samarbeider om utviklingsarbeidet, og det kan enten gjennomføres på hver students arbeidsplass eller i fellesskap på én av gruppemedlemmenes arbeidsplass. Utviklingsarbeidet dokumenteres med undervisningsplan, oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner, elevvurderinger, og minimum tre elevarbeider. Omfang: 1000 ord +/-10 % per student i gruppen
- I tillegg til gruppearbeidet skal studentene individuelt skrive et refleksjonsnotat om prosessen i utviklingsarbeidet. Omfang: 1000 ord +/-10 %
Dokumentasjon fra begge komponentene, gruppearbeidet og individuelt refleksjonsnotat, leveres samlet fra hver enkelt student innen fastsatt frist.
*i spesielle tilfeller kan det søkes om å gjennomføre gruppedelen av eksamen individuelt, begrunnet søknad må sendes til fagansvarlig
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.