Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6200 Sustainability perspectives in your own teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Bærekraftperspektiver i egen undervisning
- Study programme
-
Advanced competence and sustainability in your own profession
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestått/Ikke bestått
Required preliminary courses
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- Kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- Kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- Analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- Involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftsutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
Content
- eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
- sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og egen bransje
- utvikling av yrkesopplæring som ivaretar yrkesfagets og bransjens utviklingsbehov i et bærekraftig samfunnsperspektiv
- videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet
Teaching and learning methods
May Vatne
Course requirements
Følgende arbeidskrav utføres individuelt og må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1 består av to deler:
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke
- Visuell logg fra hospitering, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el
Hensikten med arbeidskravet: å utvikle kunnskap om bærekraft i et helhetlig bransje-perspektiv, og/eller om yrke(r) i eget utdanningsprogram.
Arbeidskrav 2
Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket, relatert til minst to yrker i eget utdanningsprogram med fokus på dagsaktuell yrkesutøvelse, kvalitet og bærekraft.
Dokumentasjon: muntlig presentasjon for klasse (15-30 minutter)
Hensikten med arbeidskravet: Studentene skal vurdere hvordan de tverrfaglige temaene, kjerneelementer, grunnleggende ferdigheter og de fagspesifikke kompetansemålene kan integreres på en helhetlig og interessedifferensiert måte, relatert til ulike yrker i eget utdanningsprogram.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer. For mer informasjon om krav til deltakelse se programplanen.
Assessment
VPSY6210, VPSYD6210 og MAPSD4210 er 100% overlappende.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.