EPN-V2

ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
Study programme
Application of new technologies in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en grammatisk og diskursiv analyse av en tegnspråklig tekst som er valgt ut i samråd med faglærer. Analysen skal dokumenteres i en felles rapport på 1250 ord +/- 10 % per gruppe.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til grammatisk analyse og diskursanalyse.

2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til ett eller flere av emnets kunnskapsmål. 

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Required preliminary courses

Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
  • kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
  • vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
  • bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
  • bruke teknologi til samhandling og læring
  • bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte

Content

  • Endring og utviklingskompetanse
  • Personvern, deling og etikk i en digital verden
  • Teknologiske dokumentasjonsverktøy
  • Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
  • Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
  • Helse- og velferdsteknologi
  • Analyse av arbeidsprosesser

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Studentene skal utvide sine kunnskaper om og sin forståelse av tegnspråk og tegnspråking. Videre skal studentene bli fortrolige med selv å analysere tegnspråk og tegnspråking.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Se programplanen.