EPN-V2

ATEKO6100 Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations Course description

Course name in Norwegian
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving
Study programme
Application of new technologies in vocational subjects
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
  • kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
  • anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
  • vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
  • bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
  • bruke teknologi til samhandling og læring
  • bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte

Content

  • Endring og utviklingskompetanse
  • Personvern, deling og etikk i en digital verden
  • Teknologiske dokumentasjonsverktøy
  • Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
  • Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
  • Helse- og velferdsteknologi
  • Analyse av arbeidsprosesser

Teaching and learning methods

Studentene skal lage en oppgave der de fordyper seg i et fotojournalistisk emne, som kan bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for fotojournalister og -studenter. Utviklingen av fordypningsoppgaven innledes med metodeinnføring og utarbeiding av prosjektbeskrivelse.

Oppgavens tema velges fra fotojournalistikkens fagområde.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.

Assessment

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder knyttet til journalistikk- og medieforskning
  • kunnskap om et fotojournalistfaglig emne som de ønsker å gå i dybden på

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne hvorfor et emne er interessant
  • utvikle en problemstilling
  • velge relevant metode
  • gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
  • diskutere relevans og gyldighet av egen undersøkelse og funn

Generell kompetanse

Studenten

  • har en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
  • evner å gå i dybden og å strukturere et større materiale

Permitted exam materials and equipment

Studentene skriver oppgaven individuelt eller to og to sammen. Studenten(e) leverer innen en bestemt frist inn søknad om å få godkjent prosjektbeskrivelse. Søknaden skal inneholde problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet.

Søknaden avgjøres av instituttlederen eller av den instituttlederen bemyndiger. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere.

Grading scale

ingen info

Examiners

Fordypningsoppgaven skal inneholde en redegjørelse for formål med arbeidet, problemstillinger og metodespørsmål, særlig valg og vurdering av kilder. Den skal ha en innholdsfortegnelse og en samlet kildeoversikt. Det kreves utførlige kildehenvisninger. Anonyme kilder kan bare brukes unntaksvis, etter samråd med veilederen, som også vurderer om prosjektet er meldepliktig til personvernombudet for forskning.

Resultatene av arbeidet legges fram i form av en skriftlig oppgave innen en fastsatt frist. Oppgaven bør være på minst 20 sider, men ikke over 30 sider. Dersom to skriver sammen, bør oppgaven være ca. 40 sider lang.

Studenter som har gyldig fravær eller ikke består ved ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenter som ikkje består har da krav på veiledning.

Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.

Admission requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.