Programplaner og emneplaner - Student
ASPR6100 Andrespråkspedagogikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching Norwegian as a Second Language 1
- Studieprogram
-
Andrespråkspedagogikk for trinn 1–10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 1 vil inneholde grunnleggende temaer innenfor andrespråkspedagogikk, flerspråklighet, språklæring og språkutvikling, herunder utvikling av muntlige ferdigheter og elevaktive læringsformer. Videre vil grunnleggende lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk, estetiske arbeidsformer og bruk av skjønnlitteratur i andrespråksopplæring vektlegges.
Forkunnskapskrav
Opptak på programmet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om teorier om flerspråklighet, andrespråklæring og -utvikling
- kunnskap om norsk grammatikk i lys av mellomspråk og språktypologi
- kunnskap om den første lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever, også for elever på mellom- og ungdomstrinn
- kunnskap om betydningen av muntlige ferdigheter i andrespråksutvikling
- kunnskap om hvordan estetiske arbeidsmåter og bruk av skjønnlitteratur kan være stimulerende for identitetsutvikling, danning og språklæring
- innsikt i relevante læreplaner, lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæring for elever med norsk som andrespråk og lærerrollen i en flerkulturell kontekst
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for språkutviklende og elevaktive arbeidsmåter i opplæringen
- legge til rette for god lese- og skriveopplæring for andrespråkselever
- analysere mellomspråkstrekk i elevtekster
- analysere og vurdere skjønnlitterære tekster med tanke på andrespråkslesere
- bruke ulike litteraturdidaktiske arbeidsmåter
- veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som kan være utfordrende for andrespråkselever
- reflektere kritisk omkring kulturmøter og litteraturdidaktiske problemstillinger
- reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
- formulere faglig innsikt om andrespråkslæring muntlig og skriftlig
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har nærgående kjennskap til arbeidet i en virksomhet innen utviklingsindustrien
- har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, bærekraftig utvikling, globalisering og sosial endring
- har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier
Ferdigheter
Studenten
- har lært ferdigheter som er nødvendige for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, av avgrenset og faglig relevant karakter, i en virksomhet innen utviklingsindustrien
- kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
- har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer
Generell kompetanse
Studenten
- har fått verdifull arbeidslivserfaring
- kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
- kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode
Arbeids- og undervisningsformer
Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema. Deretter drøftes erfaringene i et felles skriftlig notat med bruk av pensumlitteratur og eventuelt annen relevant litteratur. Omfang: 2000-2500 ord.
- En individuell fagartikkel om bruk av estetiske arbeidsmåter i litteraturundervisning etter nærmere omtale i undervisningsplanen. Omfang: 1600 ord (+/-10%). Arbeidskravet forutsetter også deltaking i prosessorientert arbeid på en av samlingene.
- Individuell oppgave der studenten utformer en plakat om norsk språk i et kontrastivt perspektiv. Omfang: En plakat per student. Plakaten presenteres for medstudenter på samlingen.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen over 10 dager. Omfang 2500 ord (+/-10%).
Ny og utsatt eksamen
Se programplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier
Se programplanen.
Sensorordning
Godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 21. november 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17. januar 2018 og 7. november 2019. Redaksjonell endring lagt inn 3. mars 2021. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 25. november 2023. Gjeldende fra vårsemesteret 2024.
I femte semester i bachelorstudiet kan studenter søke på hospitantplasser utlyst av vertsorganisasjoner som OsloMet har laget særskilt avtale med. Utlysningene publiseres på OsloMet sin digitale læringsplattform - sammen med nærmere spesifikasjoner om krav til søknaden.
Emnet er åpent for siste års studenter på bachelorstudiet i utviklingsstudier som har fått tildelt hospitantplass hos en av de tilknyttede vertsorganisasjonene. Vertsorganisasjonene rekrutterer et begrenset antall deltakere på bakgrunn av motivasjonsbrev, karakterer oppnådd tidligere i bachelorstudiet, samt intervju med søkere.
Sammensetning av vertsorganisasjoner, antall hospitantplasser og hospitantsteder vil variere fra år til år. Enkelte hospitantplasser er hos UNHCR i Genève, der hospiteringsperioden er på seks måneder (1. januar-1. juli), andre hos vertsorganisasjoner i Oslo, der hospiteringsperioden er på ti uker. Studentene i respektivt Genève og Oslo har derfor noe ulike ordninger hva gjelder undervisningsform, arbeidskrav og frist for innlevering av bacheloroppgaven.
Opptakskrav
- Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
- Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
- Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
- Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.