Programplaner og emneplaner - Student
ARK3520 The profession – from knowledge to practice Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonen - fra kunnskap til praksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Archival Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Learning outcomes
Hilde Lange
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, gruppeveiledning, studentpresentasjoner, selvstudium, prosjekt- og gruppearbeid.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Prosjekt- og milepælsplan med ansvarskart (gruppeoppgave). Planens omfang er 4-7 sider, inkl. tabeller. Hensikten med arbeidskravet er å legge til rette for at prosjektarbeid gjennomføres på en god måte.
- Liste med valgfritt pensum relatert til prosjekt (gruppeoppgave).
Valgfritt pensum skal utgjøre mellom 200-350 sider, avhengig av hvor mye litteratur som velges fra tidligere pensa. Hensikten med arbeidskravet er å identifisere relevant kunnskap og ferdigheter for prosjektarbeid.
- Deltakelse på 3 gruppeveiledninger á 45 minutter (individuell oppgave).
Deltakelse i veiledningen er viktig for prosjektgruppas progresjon.Teamene avgjør selv om veiledningen skal være fysisk, hybrid eller digital.
(Deltakelse i en veiledningstime kan ev. erstattes med deltakelse på to seminarer.)
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen består av to deler:
- Et prosjektarbeid om et valgt tema knyttet til en faglig problemstilling. Tema skal godkjennes av faglærer. Resultatet av arbeidet skal innleveres i form av en prosjektrapport fra en gruppe på 3-5 deltakere. Omfanget er 8-10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Hver prosjektgruppe har krav på tre veiledningstimer.
- En skriftlig, individuell hjemmeeksamen over tre dager. Omfanget er 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Delbesvarelsene vurderes hver for seg. Den individuelle oppgaven utgjør 60 % av samlet karakter, og gruppeoppgaven 40 %.
For å bestå emnet må både prosjektrapporten og hjemmeeksamen vurderes til bestått karakter.
Ved stryk tas den eksamensdelen som ikke er bestått på nytt. Gruppen kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av prosjektrapporten til sensur én gang. Ved ikke bestått hjemmeeksamen, vil en ny oppgave bli gitt til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Ingen.
Course contact person
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn og unge
- kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
- kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
- kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse