Programplaner og emneplaner - Student
ARK2530 Bevaring og tilgjengeliggjøring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Appraisal and access
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- har kjennskap til diskusjoner om arkivinstitusjoners rolle i å forme samfunnsdokumentasjon
- har god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- har kunnskaper om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- har god forståelse for arkivtjenestens og arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- har grunnleggende kunnskaper om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for prinsippene for bevaring/kassasjon og arkivbeskrivelse
- kan gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings-/kassasjonsvurdering av et arkiv
- kan reflektere rundt utfordringer ved arkivbeskrivelse
- kan gjøre rede for fagetiske utfordringer og prinsipper knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- kan diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
Arbeids- og undervisningsformer
Det forutsettes at studenten har påbegynt den treårige bachelorutdanningen. Opptaket skjer på grunnlag av skriftlig søknad og intervju, samt innhenting av referanser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Formidling av arkivfaget, eller et spesifikt aspekt av arkivfaget, for en spesifisert målgruppe (f.eks. ledere, saksbehandlere, skoleelever eller et allment publikum) Oppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer, og leveres som tekst eller video. Andre formidlingssjangere kan avtales med emneansvarlig. Tekster levert individuelt skal ha et omfang på fire sider. For gruppebesvarelser blir det én side tillegg pr. gruppemedlem (5 sider for to studenter, 6 sider for 3 studenter.) Videoer levert individuelt bør vare i 2-3 minutter; dette tilsvarer 200-300 ord. For gruppebesvarelser blir det 80 ord tillegg pr. ekstra gruppemedlem (280-380 ord for to studenter, 360-460 ord for 3 studenter.)
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Gjennom møte med barnet i sin praktiske mentorutøvelse skal studenter tilegne seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om sentrale begreper innen mentorskap generelt og i en flerkulturell kontekst spesielt
- økt forståelse av innholdet i betegnelsen kulturelt mangfold
- kunnskap om kommunikasjonsteori, med spesifikt fokus på barn
- kunnskap om digitale historiefortellinger
Ferdigheter
Studenten kan:
- utøve mentorskap med økte anerkjennende kommunikative ferdigheter
- innsikt i eget relasjonelt bidrag i møte med mentorbarnet
- formidle sine erfaringer fra møter med mentorbarnet gjennom en digital historiefortelling og reflektere over disse erfaringene
Generell kompetanse
Studenten har
- Innsikt i sin gryende profesjonalitet med bevissthet om maktrelasjoner som oppstår i møtet mellom mentor og barnet med minoritetsbakgrunn og dets familie
- Større bevissthet om majoritet- og minoritetsrelasjon i lys av sin rolle som representant for det offentlige
- Innsikt i sin profesjonalitet med bevissthet om egen forforståelse
- økende bevissthet om de etiske, faglige og personlige dilemmaer som kan oppstå i en profesjonell rolleutøvelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal være mentor for et barn i ett år. Mentoren møter sitt mentorbarn en gang i uken, to til tre timer pr uke, over to semestre. Mentoren skal ta initiativ til ulike aktiviteter både alene med barnet og i felleskap med andre mentorer/mentorbarn. Studenten får opplæring/individuell faglig bistand fra OsloMets koordinator ved Nattergalprosjektet. Mentoren er oppfordret til å møte på samlet oppstart og avslutning ved barneskolene sammen med foreldre og mentorbarn, samt på møte med mentorbarna på OsloMet. Emnet har fire samlinger, 3 av disse på kveldstid. To av samlingene er obligatoriske (se arbeidskrav). På alle samlingene blir mentorene oppfordret til å være medansvarlig og legge fram faglige innspill rundt egen profesjonalitet.
Vurderingsuttrykk
Emnet inneholder 4 obligatoriske aktiviteter.
1. Studenten må gjennomføre en dagssamling med ferdighetstrening i samtaler med barn.
2. Studenten må gjennomføre en obligatorisk dagssamling i digitale historiefortellinger
3. Studenten skal levere 6 individuelle månedspapporter fra november til og med april fra egen mentorpraksis. For månedsrapportene er det utarbeidet egen mal, der studenten etter hvert møte med mentorbarnet gir en kort beskrivelse av hva de gjorde, samt en egen refleksjon. Dersom rapportene ikke godkjennes av faglærer, kan studenten levere et nytt og forbedret arbeidskrav til angitt frist
4. Obligatorisk individuell veiledning på minimum 1 time. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Eksamen i dette emnet er en digital historiefortelling.
- Den digitale praksisfortellingen skal utarbeides individuelt.
- Filmen skal forsvares muntlig individuelt med intern og ekstern sensor tilstede.