EPN-V2

ARK2530 Bevaring og tilgjengeliggjøring Emneplan

Engelsk emnenavn
Appraisal and access
Studieprogram
Bachelorstudium i arkivvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge about collaboration and collaborative management in the public sector
  • in-depth knowledge of the preconditions for implementing public policy through collaboration
  • in-depth knowledge on challenges concerning coordination within the public sector
  • in-depth knowledge on how collaboration can promote innovation
  • thorough insight into how organisational and social factors affect roles and freedom of action to exercise administration and management at different administrative levels

Skills

The student is capable of

  • assessing how barriers to collaboration among different actors and orgnaizations can be approached through collaborative management
  • assessing in what situations collaborative innovations are appropriate, and the demands such innovation processes put on collaborative management
  • assessing different forms of governance and coordination mechanisms

General competence

The student is capable of

  • analysing and taking a critical approach to different sources of information and using them to structure and formulate arguments in the field

Læringsutbytte

The teaching is session-based in the form of lectures, student presentations, discussions, group work and seminars. Students will write assignments between the sessions. A high degree of independent activity is expected. Teaching will be based on examples and cases from the students' practical experiences.

Arbeids- og undervisningsformer

No coursework requirements

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Formidling av arkivfaget, eller et spesifikt aspekt av arkivfaget, for en spesifisert målgruppe (f.eks. ledere, saksbehandlere, skoleelever eller et allment publikum) Oppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil 3 personer, og leveres som tekst eller video. Andre formidlingssjangere kan avtales med emneansvarlig. Tekster levert individuelt skal ha et omfang på fire sider. For gruppebesvarelser blir det én side tillegg pr. gruppemedlem (5 sider for to studenter, 6 sider for 3 studenter.) Videoer levert individuelt bør vare i 2-3 minutter; dette tilsvarer 200-300 ord. For gruppebesvarelser blir det 80 ord tillegg pr. ekstra gruppemedlem (280-380 ord for to studenter, 360-460 ord for 3 studenter.)

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with. 

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F

Vurderingsuttrykk

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Sensorordning

Sissel Hovik

Emneansvarlig

Leiv Bjelland