Programplaner og emneplaner - Student
ARK2510 Migrasjon av dokumentasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Electronic record migration
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
- har kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
- har grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- har forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme strategier for migrering av digital informasjon
- kan analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- kan utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
Studenten
- kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
- har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten levere to skriftlige arbeidskrav. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studenten å strukturere læringen i løpet av semesteret.
- Arbeidskrav 1 gir innsikt i hvordan database innhold kan lagres som XML
- Arbeidskrav 2 gir innsikt i en XML beskrivelse av et datauttrekk for et angitt scenario
Oppgavene kan skrives individuelt eller i gruppe (maks 4 per gruppe). Hvert arbeidskrav har et omfang som tilsvarer 4.600 - 6.900 tegn inkludert mellomrom.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Arbeidskravene kan videreføres og inkluderes i mappeksamen, forutsatt at de bearbeides.
-
Vurdering og eksamen
Emnet omfatter fordypning knyttet til medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden. Det legges vekt på kunnskap om tidskritiske tilstander, sårbare grupper og prehospitale ressurser, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet.
-
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
- kan drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste og med de ulike nødetatene (politi og brann)
- kan gjøre rede for den medisinske nødmeldetjenestens rolle ved større hendelser
- kan kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
- kan drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
- kan gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenestens rolle i det prehospitale arbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
- kan analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over hvordan medisinsk nødmeldetjeneste påvirker det prehospitale pasientforløpet
- kan bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet
-
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier.
-
Emneansvarlig
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
- ett obligatorisk fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatet presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter