EPN-V2

ARK2300 Casework and Business Processes Documentation Course description

Course name in Norwegian
Dokumentasjon av saksbehandling og forretningsprosesser
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet behandler regler og kriterier for hvordan forretningsprosesser, herunder saksbehandlingsprosesser i offentlig forvaltning, skal eller bør dokumenteres. Det kombinerer faglig, rettslig og politisk grunnlag for oppgaveløsningen med metoder for å analysere og designe forretningsprosesser og vurdere dokumentasjonsbehovene.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har gode kunnskaper om felles føringer for forvaltningens IT-systemer og oppgaveløsning
    • har gode kunnskaper om rettslige krav til dokumenters form og innhold
    • har grunnleggende forståelse av de krav til og føringer for forvaltningens saksbehandlingsprosesser som følger av generell forvaltningsrett og av forvaltning- og IT-politikken
    • har grunnleggende forståelse av hva forretningsprosesser er og hvordan de kan beskrives
    • har kunnskaper om formelle, praktiske og sjangermessige egenskaper ved ulike typer dokumentasjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive forretningsprosesser, og identifisere hva slags dokumentasjon prosessen genererer, og foreslå dokumentasjonsbehov
    • kan analysere og designe hovedtrekkene i en saksbehandlingsprosess som ivaretar borgeres lovbestemte rettigheter på et saksområde i forvaltningen
    • kan analysere dokumentasjonskrav og dokumentasjonsbehov som både tilfredsstiller en bestemt saksbehandlingsprosess og ivaretar øvrige rettslige og forvaltningspolitiske hensyn
    • kan analysere og beskrive sammenhengen mellom dokumentasjonens form og innhold, og rettslige og faglige krav til arkivdanningen
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og gruppearbeid.

  • Course requirements

    Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagekunnskap.

  • Assessment

    Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
    • kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag
    • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
    • kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
    • kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
    • kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
    • kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig¿

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
    • kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
    • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
    • kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold
  • Grading scale

    Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.

    Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

    Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).

    Studentene inviteres til å presentere masteroppgaven på et åpent seminar på institutt for barnehagelærerutdanning.

  • Examiners

    1. Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.

    Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.

  • Course contact person

    Herbjørn Andresen