Studieinfo emne ARBIB1000 2020 HØST
ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information search and information evaluation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i arkivvitenskap / Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap / Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
Innledning
Vi omgis av enorme mengder informasjon som vi i stor grad eksponeres for gjennom algoritmestyrte plattformer og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette informasjonslandskapet. Det innebærer å kunne vurdere informasjon, kilder og algoritmer på en kritisk måte, men også å kunne søke og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, som opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene
- har gode kunnskaper om kildekritikkens faglige tradisjoner og utvikling i en digital kontekst
- har grunnleggende innsikt i hvordan informasjonssøk og kildekritikk relaterer til sentrale begreper som relevans, troverdighet og desinformasjon
- kjenner relevante kildekritiske metoder og verktøy
- kjenner til ulike typer informasjonskilder
- har innsikt i hvordan søkemotorer og ulike typer algoritmer påvirker kildeutvalg og brukereksponering
Ferdigheter
Studentene
- har forståelse for at informasjon er både noe man aktivt søker og blir passivt eksponert for
- har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi og søketeknikker
- kan utvikle effektive søkestrategier
- kan kritisk evaluere kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført kurset, kan studenten
- anvende ulike typer søkesystemer og kritisk evaluere kilder
- utøve sin kritiske dømmekraft på forholdet mellom informasjonen man blir presentert for, avsenderens agenda og en helhetlig samfunnsforståelse
- forståelse for etiske aspekter ved kildebruk
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og oppgaveløsing.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakelse på to obligatoriske seminarer. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.