Programplaner og emneplaner - Student
ANESTPRA1 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 1
- Studieprogram
-
Videreutdanning i anestesisykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre veiledede kliniske studier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
- har kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- har inngående kunnskap om anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen
Ferdigheter
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor avgrensede områder relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
- Kan, under veiledning, overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon.
- Kan forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling under veiledning.
- Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
- Kan innhente/finne, vurdere og under veiledning anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder.
- Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.
- Kan forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser.
- Kan anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi.
- Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen.
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
- kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger
Innhold
- Innledning, vedlikehold og avslutning av anestesi.
- Forebygging av pre-, per- og postanestetiske komplikasjoner.
- Teknikk for, og utstyr til, å opprettholde frie luftveier.
- Anestesiapparatet, annet aktuelt medisinsk utstyr.
- Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.
- Dokumentasjon av anestesisykepleie.
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og veiledede kliniske studier. Forelesninger. Gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Test i legemiddelregning.
Vurdering og eksamen
Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
et er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum. 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover ti prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.