EPN-V2

ANEST6000 Anestesiologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anaesthesiology
Studieprogram
Videreutdanning i anestesisykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Anestesisykepleie er en selvstendig fagutøvelse som utføres i nært samarbeid spesielt med anestesiologer, men også med øvrige deltakere i helseteamet. Anestesisykepleierens anestesiologiske virksomheten er delegert av lege og krever spesialisert kompetanse innen anestesiologi. Anestesiologisk arbeid omfatter generell og regional anestesi og observasjoner av pasienter under for eksempel kontrollert sedasjon. I akutte situasjoner kreves det kunnskap for å kunne iverksette rask og adekvat behandling inntil annen hjelp ankommer, og er en forutsetning for nært samarbeid med anestesiologer.

Forkunnskapskrav

ABIO6000/MAABI4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike anestetika, indikasjon for bruk, effekt og bivirkninger
  • har inngående kunnskap om vanlige anestesiteknikker og -former
  • har inngående kunnskap om spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og anvendelse av ulike anestesiformer, -teknikker og -legemidler
  • har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
  • har inngående kunnskap om traumemekanismer, traumeskåring, triage og transport av traumatiserte pasienter

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor anestesiologi
  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og -metoder

Innhold

Individual written and oral exams will be held at the end of the spring semester. The student gets two separate grades, one for the written and one for the oral exam, and the exams can be taken again separately. The written exam counts 53% of the final grade and the oral exam counts 47%.

Written exam (6 hours) consisting of three parts:

  • a Norwegian-English translation and vocabulary exercise
  • a text for comprehension and analysis, and questions from the syllabus in English for Business Studies
  • an essay on a topic from American and/or British society

Oral exam (20 minutes) consisting of:

  • presentation of a topic from American and/or British society
  • discussion/reflection on one of the cases, a work of fiction or selected texts called 'American Perspectives' or 'British Perspectives'.

Both exams must be passed in order to pass the course.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The main purpose of the course is to improve the students' ability to communicate in English both in writing and orally in a professional context. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real situations in the business world.

Vurdering og eksamen

ANESTPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har avansert kunnskap innen anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus:

  • Har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv.
  • Har avansert kunnskap om observasjoner, monitorering og kliniske vurderinger ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
  • Har inngående kunnskap om ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon.

Studenten har avansert kunnskap om anestesiologi og akuttmedisin:

  • Har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
  • Har avansert kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet.

Studenten

  • har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
  • har inngående kunnskap om formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan utøve anestesisykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen

Studenten kan arbeide selvstendig med problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Kan gjennomføre generell anestesi på en selvstendig og ansvarlig måte på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
  • Kan administrere anestesi til pasienter som har mer komplekse sykdomstilstander i samarbeid med anestesilege.
  • Kan vurdere sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder.
  • Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
  • Kan anvende relevant kunnskap om pasienter som skal ha anestesi med tanke på pasientens tilstand og inngrepets art, og avgjøre om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn.
  • Kan selvstendig identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi.
  • Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
  • Kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien.
  • Kan anvende kunnskap for å forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø.
  • Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
  • Kan selvstendig identifisere akutte og problematiske situasjoner.
  • Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer.
  • Kan ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner.
  • Kan ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser.
  • Kan forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus.
  • Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet.

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i anestesisykepleie
  • kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
  • kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen anestesisykepleie
  • behersker anestesisykepleiens uttrykksformer og kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger innen anestesisykepleie

Vurderingsuttrykk

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Sensorordning

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
    • ​Simulering

Emneoverlapp

Ikke relevant.