Programplaner og emneplaner - Student
ADTS3100 Universal Design Course description
- Course name in Norwegian
- Universell utforming av IKT
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dagens samfunn blir stadig flere offentlige og private tjenester digitaliserte. Å lage IKT- løsninger som kan brukes av alle, blir derfor viktig for at det skal finnes like muligheter til samfunnsdeltagelse. I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste IKT-løsninger i henhold til prinsipper for allmenn tilgjengelighet. Sentrale tema er ulike menneskers fysiske og kognitive utfordringer, demografi og kulturelt mangfold i samfunnet, samt hvordan du kan designe universelt utformede IKT-løsninger sammen med brukere. Norsk og internasjonalt lovverk om inkludering av alle brukergrupper i samfunnet blir også gjennomgått. Emnet bygger på emnene: ADTS1600 Prototyping og ADSE2100 Menneske maskin interaksjon.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
- tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
- gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT
Ferdigheter
Studenten kan:
- evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
- lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
- lage universelt utformede dokumenter
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
- har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
- kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer
Teaching and learning methods
Forelesninger og veiledning. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 4 studenter.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Ett obligatorisk arbeid
Assessment
Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:
- 1 individuelt arbeid
- 1 prosjektarbeid i gruppe (3-4 studenter)
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Sensorordning: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.