EPN-V2

ADSE3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal på en selvstendig og systematisk måte utføre et praktisk prosjekt basert på en oppdragsgivers krav. Avhengig av oppgavens karakter skal studentene demonstrere at de kan anvende sine kunnskaper innen områder som for eksempel evaluering og analyse av datasystemer og brukerkrav, systemmodellering og design, utvikling av brukergrensesnitt, brukertesting eller produktutvikling. De skal utarbeide grundig dokumentasjon for den problemstilling eller produkt de har valgt å arbeide med, og beskrive sin egen arbeidsprosess hensiktsmessig etter gitte standarder. Bygger på de fleste av fagene til og med 5. semester.

Forkunnskapskrav

Regjeringens strategi 2025 for lærerutdanning i Norge legger i samsvar med nyere forskning opp til et tettere og bedre organisert samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjoner og praksisfeltet. Et slikt samarbeid skaper en ny helhet og nye føringer for arbeidet både i lærerutdanningene og yrkesutdanningene på skoler og lærebedrifter. Yrkesfaglærerutdanningen er spesiell i at den inneholder to praksisfelt, yrkespedagogisk praksis i skole og yrkesfaglig praksis i bedrift. Dette studiet kvalifiserer for å veilede yrkesfaglærerstudenter, nyutdannede yrkesfaglærere og grupper av kolleger i skoler og opplæringsbedrifter. Studiet skal bidra til å styrke samarbeidet mellom yrkesfaglærerutdanning på campus, praksisskolene og opplæringsbedrifter.

;

En kvalifisert praksislærer i yrkesfaglige program er en yrkesfaglærer som har formell veilederkompetanse gjennom dette eller tilsvarende studier, nødvendig fagkompetanse og minst to års erfaring som lærer.

;

Studiet er et videreutdanningstilbud på masternivå som gir innføring i profesjons- og yrkespedagogisk veiledning som tilnærming til læring og utvikling. Tilbudet skal bygge videre på veiledningstemaene som gis i grunnutdanningene. Studiet skal bidra til å ta i bruk veiledning som strategi i utviklingsprosesser i skoler og i opplæringsbedrifter. Dette kan også sees i sammenheng med ordningen for lærerspesialister i veiledning.

;

Programplanen er dels basert på generelle føringer i «Rammer for veiledning i barnehage og skole», Utdanningsdirektoratet 2019, men det er lagt stor vekt på å spesialisere studiet mot veiledning knyttet til fag- og yrkesopplæring i skole og bedrift

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
  • gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
  • gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • lage prosjekt- og arbeidsplaner
  • evaluere, analysere eller utvikle brukergrensesnitt
  • foreta brukertesting eller drive produktutvikling i samarbeid med andre
  • sette opp sluttdokumentasjon med den foretrukne arbeidsprosess for prosjektet i henhold til gitte standarder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektveiledning. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelsen er normalt tre til fire studenter. Studentene skal utføre et prosjekt tilsvarende emnets omfang fortrinnsvis hos en ekstern oppdragsgiver. Utfyllende informasjon samt frister for de ulike fasene i prosjektarbeidet vil fremgå av emnets webside og av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Innhold

Sentrale temaer i studiet er følgende:

  • Yrkesfaglærerprofesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
  • Praksislærerens rolle i utdanning av yrkesfaglærere
  • Retningslinjer for veiledning av nyutdannede lærere
  • Analyse av læreplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning
  • Analyse av praksisplaner
  • Profesjonsveiledning
  • Kommunikasjon og relasjonsbygging i veiledning
  • Ulike kunnskapsteoretiske perspektiver på veiledning
  • Organisasjon og organisasjonslæring i skole og bedrift; praktisk og handlingsrettet organisasjonsforståelse
  • Utvikling av samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og praksisfelt
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning
  • Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning

;

Oppbygging

Studiet er samlingsbassert og mellom samlingene vil det være nettbaserte aktiviteter. Studiet består av to emner, Profesjonskvalifisering – veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning 15 studiepoeng, og Profesjonsveiledning – Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning 15 studiepoeng.

For å kunne begynne på emne to må emne én være gjennomført og bestått.

;

Innpasning i studier på masternivå

Studiet som helhet danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning på master- og Ph.d.-nivå.

;

Kandidater som ønsker at studiet skal inngå som del av et masterstudium, må søke opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i Kvalifisering av praksislærere i yrkesfaglige utdanningsprogram. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

Vurdering og eksamen

Studiet skal preges av studentaktiv deltakelse, dialog og variasjon i arbeidsmåter. Erfaringslæring inngår som en viktig del i utdanningen. Ulike typer veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver er sentralt. Utviklingsarbeid på den enkeltes arbeidsplass, eventuelt i samarbeid med bedrifter eller lærerutdanningsinstitusjon vektlegges. Teoretiske perspektiver skal relateres systematisk til praktiske veilednings- og utviklingsoppgaver. Arbeidsmåtene skal bidra til å gi studentene et praktisk erfaringsgrunnlag og teoretisk innsikt som gjør at de kan utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studiet blir ivaretatt og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er), og vurderes til «godkjent/ikke godkjent». Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.

;

Arbeidskrav i begge emner omfatter både teoretiske og praktiske arbeider. Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne

;

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Godkjent av Utdanningsutvalget ved LUI 21.06.2021

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 20 studiepoeng) med: HO918D.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.