Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4200 Interdisciplinary innovation and complex problems Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interdisciplinary innovation and complex problems
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det teoretiske grunnlaget og de metodiske prinsippene for langtidsbevaring av digitalt arkivmateriale
- har kjennskap til digitale formaters betydning for langtidsbevaring
- har god innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder
- har kjennskap til norsk praksis om digitalt mottak og bevaring
- har kjennskap til revisjonskriterier og sertifiseringsordninger for digitale depoter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier, modeller og metoder i arbeid med å motta, kontrollere og forvalte digitale arkiv
- kan gjøre rede for hvordan logistikk virker innenfor arkivområdet
- kan kommunisere krav og forvalte arkivsystemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over teorier, modeller og metoder i arbeid med å forvalte digitalt arkivmateriale
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
Upon successful completion of the course, the candidate:
Knowledge
- Has an in-depth understanding of innovation processes including participatory design, co-design, and universal design methods
- Has an advanced understanding of relevant social challenges as articulated by the United Nations, European Union, and national governments including the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs)
Skills
- Can critically reflect on the role of diversity in innovation and the role of personal experience, implicit bias, disciplinary traditions, professional background, gender, culture, and other social identities and characteristics
- Can deploy innovation processes to critically identify and analyze social, organizational, or technical problems and produce novel solutions that meet the needs of local communities and reflect global aims and initiatives
- Can critically reflect and reflexively analyze their roles and biases as domain experts and identify and put into practice mechanisms for ensuring ethical, professional conduct, and diversity in teams
General competence
- Has an advanced understanding of how innovation and design frameworks and processes can be implemented in interdisciplinary teams
- Can critically explain and debate creative processes, including design thinking, creativity, deduction and induction.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
-
Alt innenfor digital bevaring av arkiv innebærer håndtering av dokumenter som lagres i ulike formater. Kunnskap om hvordan formater bør ivaretas er dermed sentralt. Arbeidskravet er å skrive en rapport om migrering eller konvertering av filformater. Arbeidskravets lengde er satt til 2,5-4 sider. Standard 1,5 linjeavstand, 12 punkt skrift. Rapporten skal ha kildehenvisninger og litteraturliste.
Lag en rapport som viser hvordan arkivdepotet bør forsøke å bevare materialet.
Arbeidskravet kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderingsform er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 5-7 sider/11500-16100 tegn inkludert mellomrom (eksklusive litteraturliste og eventuelt forside, innholdsfortegnelse, vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically
Emneansvarlig
Associate Professor Dr. Anthony Giannoumis