EPN

ABY3900 Bacheloroppgave - Yrkesrelevant og tilpasset opplæring, yrkeskompetanse og yrkenes fellestrekk Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler innovasjon og forskningsbasert utvikling relatert til flere yrker i eget utdanningsprogram, sett i et samfunnsperspektiv. Emnet omhandler også tilpasset og yrkesrelevant opplæring i eget utdanningsprogram og analyse av undervisning og læring i egen klasse i forhold til pedagogisk grunnsyn.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 15 studiepoeng  breddefag, 5 studiepoeng pedagogikk og 10 studiepoeng yrkesdidaktikk.

Forkunnskapskrav

Før eksamen avlegges, må emnene ABY1400, ABY1500, ABY2000, ABY2200, ABY3400 være bestått

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten kan legge til rette for, begrunne og gjennomføre arbeid med tilrettelagt undervisning og læring i klassen/gruppen, i organisasjonen og i et samfunnsperspektiv. Studenten skal kunne begrunne sitt arbeid i forhold til elevenes læringsbehov, kravene i læreplanverket og i forhold til samfunnets og yrkenes kompetansebehov. Studenten skal kunne vurdere egen undervisning i forhold til ulike pedagogiske retninger.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram og deres fellestrekk og særpreg
  • har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
  • har kunnskap om ulike pedagogiske retninger

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere enkle yrkesfaglige arbeidsoppgaver i andre yrker i eget utdanningsprogram enn sitt eget
  • kan analysere, sammenligne og finne fram til fellestrekk og særpreg for yrkene i eget utdanningsprogram
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan bruke fagterminologi i arbeid som yrkesfaglærer/instruktør
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere tilpasset undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

 

Generell kompetanse         

Studenten

  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i yrker i eget utdanningsprogram og i forhold til yrkenes utvikling
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, drøfte, vurdere og dokumentere g yrkes-/interessedifferensiert og yrkesforankret opplæring for alle elevene/lærlingene i en klasse/gruppe med stort læringstrykk
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkespedagogisk  utviklingsarbeid
  • kan begrunne, reflektere over, vurdere og dokumentere læringsarbeid i forhold til ulike pedagogiske retninger, nasjonale føringer og skolens/ bedriftens fag- og kompetanseprofil
  • kan reflektere over, analysere og vurdere egen undervisning og elevenes læring i forhold til ulike pedagogiske retninger
  • kan reflektere over og vurdere egen læring og utvikling i studiet

Innhold

Innholdet i emnet er knyttet til yrkesforankring av opplæring i alle skolefagene, medvirkning og medinnflytelse, samt videreutvikling av egen praksis som yrkesutøver og yrkesfaglærer. Delelementer av innholdet er:  

  • helhetlig profesjonsfaglig- og yrkesfaglig kompetanse
  • yrkeskultur og samfunnstjenlig utvikling i yrker og bransjer
  • innovasjon og kreativitet i yrkesutøvelse og yrkesopplæring
  • yrkene i eget utdanningsprogram i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • forsknings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv
  • nettverksrelasjoner
  • yrkesforankret og interessedifferensiert opplæring
  • analyse av og forskning på egen praksis
  • perspektivering av egen pedagogisk praksis i forhold til samfunnets behov og krav til fagarbeid
  • vurdering av egen pedagogisk praksis i forhold til ulike pedagogiske retninger
  • organisering og maktforhold i arbeidsliv og utdanningssystem 
  • internasjonalisering

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes varierte arbeidsformer som forelesing, gruppearbeid, refleksjon over praksis, og praktisk arbeid knyttet til utvikling og produksjon.

 

Veiledet praksis

20 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell dokumentasjon fra 20 dager pedagogisk praksis ved egen arbeidsplass eller praksisskole, relatert til emnets innhold/fagstoff. Formålet med arbeidskravet er å gi klasselærer innsikt i studentens pedagogiske praksis, som grunnlag for faglig dialog og vurdering. Omfang: 800 ord (+/- 10%), + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Vurdering og eksamen

Eksamen består av tre komponenter, som vurderes som en helhet

Komponent 1: Individuell praktisk eksamen, bestående av:

Studenten gjennomfører individuell praktisk eksamen på egen arbeidsplass eller praksisskole. Praktisk eksamen består av: begrunnet planlegging, gjennomføring, refleksjon, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring. Varighet på undervisningssekvensen må være minimum 2 timer. Begrunnelser og refleksjoner relateres til relevant pensum i emnet. Begrunnet undervisningsplan leveres sensorene før undervisningen starter.

 

1-2 timer av praktisk eksamen observeres av sensorene.

Undervisning og læring, og minst tre arbeider av elever/lærlinger/andre, dokumenteres i en arbeidslogg og relateres til emnets innhold/fagstoff. Omfang av skriftlig del: 2000 ord (+/- 10%) + bilder, illustrasjoner, film og eventuelle vedlegg.

Komponent 2: Individuell mappe, bestående av:

  • 3-6 dokumentasjoner og produkter fra yrkesfaglig og yrkespedagogisk praksis gjennom studiet
  • refleksjon over egen kompetanse i yrkesfaglig bredde som relateres til relevant pensum i emnet. Omfang av tekst, i tillegg til vedlagte rapporter og produkter: 2000 ord (+/- 10%)

Komponent 3: individuell muntlig samtale, omfang 15-20 minutter

Samtalen tar utgangspunkt i programplanens læringsutbyttebeskrivelser og relateres til relevant pensum i emnet, komponent 1 (praktisk eksamen) og komponent 2 (mappen) i dette emnet.

Det gis én samlet karakter for de tre komponentene

Ny og utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen må alle komponenter (elementer) tas på nytt. Bearbeidet dokumentasjon leveres ved første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det leveres ny dokumentasjon. Eksamen gjennomføres ellers som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer, en intern og en ekstern. Minst en av sensorene har kompetanse innen studentens utdanningsprogram. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.