EPN

ABY2000 Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning strategies, trade qualifying, learning activities based on trades
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring, differensiering og tilpasset opplæring i egen klasse.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng  breddefag, 5 studiepoeng pedagogikk og 15 studiepoeng yrkesdidaktikk.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Studenten kan tilrettelegge for og lede yrkesforankret opplæring og kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et yrkespedagogisk utviklings-/endringsarbeid på egen arbeidsplass. Studenten skal også kunne drøfte og vurdere eget arbeid i samfunnsperspektiv, med spesielt fokus på miljø og etikk.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram
  • har kunnskap minoriteter, ungdom og ungdomskultur, og håndtering av elever i spesielt vanskelige situasjoner
  • har kunnskap om motivasjon og læring og om tilpasset opplæring til elevenes kompetanse, interesser og yrkesvalg,
  • kunnskap om yrkes- og interessedifferensiering
  • har kunnskap om utviklingsarbeid
  • har kunnskap om miljø og etikk knyttet til yrkesutøvelse og opplæring i eget  utdanningsprogram

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede yrkesforankret opplæring tilpasset elevenes læreforutsetninger
  • kan formulere læringsmål og vurderingskriterier
  • kan dokumentere egen undervisning
  • han lede arbeidsprosessen i et yrkespedagogisk utviklingsarbeid
  • kan dokumentere eget utviklingsarbeid 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, drøfte, vurdere og dokumentere yrkesforankret, yrkes- og interessedifferensiert undervisning og læring
  • kartlegge og vurdere elevers og lærlingers læreforutsetninger og vurdere behov for særskilt tilrettelegging og spesialundervisning
  • kan tilpasse opplæringen til elevenes kompetanse, livssituasjon, interesser og yrkesvalg
  • kan begrunne undervisningen i forhold til kompetansebehov og krav til arbeidsprosesser i eget yrke og andre yrker i eget utdanningsprogram
  • kan håndtere elever i spesielt utsatte situasjoner, løse konflikter og å drøfte yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et yrkespedagogisk utviklingsarbeid
  • kan ta initiativ til og lede et yrkesfaglig utviklingsarbeid i tråd med lokale og nasjonale kompetansebehov

Innhold

Innholdet i emnet er interessedifferensiert opplæring og yrkesforankring, og belyser følgende innholdselementer

  • Tilpasset opplæring
  • Yrkesforankring av opplæringen
  • Yrkes- og interessedifferensiering
  • Kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Egen læring og progresjon opp mot kunnskaps- og læringssyn
  • Utfordringer i opplæringen (eks.: vold, seksuelle overgrep, rusproblematikk, Konfliktforståelse og konflikthåndtering, Elevmegling, individuell opplæringsplan)
  • Forebyggende psykososialt miljø og mobbing
  • Flerkulturelt samfunn
  • Spesialpedagogikk, sosialpedagogikk og særskilt tilrettelegging
  • Læreplananalyse (8-10 trinn) og ungdommers utdanningsvalg

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformer i emnet er erfaringsdeling, veiledning, forelesning/ dialogbasert undervisning, gruppearbeid, refleksjon over yrkesfaglig praksis, og praktisk arbeid knyttet til utvikling og produksjon.

 

Praksis

  • 20 dager veiledet pedagogisk praksis (periode 2), i skole, bedrift eller offentlig virksomhet
  • 10 dager observasjonspraksis på ungdomstrinnet (3. Periode)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • 2 individuelle logger fra 30 dager pedagogisk praksis, en fra ungdomsskole og en fra valgfri pedagogisk praksis. Dokumentasjonen relateres til emnets innhold/fagstoff. Formålet med arbeidskravet er å gi klasselærer innsikt i studentens pedagogiske praksis, som grunnlag for faglig dialog og vurdering. Omfang: 800 ord (+/- 10%), + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg. Dokumentasjonen skal inneholde planlegging med begrunnelser, gjennomføring, vurdering og visuell dokumentasjon av eget arbeid. Dokumentasjon av minst 3 elevarbeider skal følge som vedlegg til loggene .

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 10 i programplandelen).

Vurdering og eksamen

Studenten gjennomfører individuell praktisk eksamen på egen arbeidsplass eller praksisskole. Praktisk eksamen består av: begrunnet planlegging, gjennomføring, refleksjon, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring. Varighet på undervisningssekvensen må være minimum 2 timer. Begrunnelser og refleksjoner relateres til relevant pensum i emnet. Begrunnet undervisningsplan leveres sensorene før undervisningen starter.

Del av praktisk eksamen (1-2 timer) observeres av sensorene.

Undervisning og læring, og minst tre arbeider av elever/lærlinger/andre, dokumenteres i en arbeidslogg og relateres til emnets innhold/fagstoff.  Omfang av skriftlig del: 2000 ord (+/- 10%) + bilder, illustrasjoner, film og eventuelle vedlegg.

Både praktisk eksamen og dokumentasjon vurderes og sensureres.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ Ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Minst en av sensorene har kompetanse innen studentens utdanningsprogram. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.