Programplaner og emneplaner - Student
ØASPR2000 Professional English Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional English
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ved bruk av varierte vurderingsformer legges det til rette for at studentene skal kunne dra nytte av sin erfaringsbakgrunn.
Eksamen gjennomføres i siste semester. Avsluttende vurdering er en individuell rapport fra utviklingsprosjekt med påfølgende muntlig eksamen.
Studenten arbeider med rapporten gjennom utdanningens tre semestre, forventet omfang 9000-11000 ord, ca. 30 sider. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i rapporten og pensum, og gjennomføres som en individuell presentasjon. Presentasjonen er på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra en intern og en ekstern sensor (om lag 15 minutter). Presentasjonen skjer med studentens læringsgruppe til stede.
Avsluttende vurdering uttrykkes i én karakter ut fra karakterskalaen A-F. Denne karakteren fastsettes etter avsluttet muntlig eksamen. Det benyttes ekstern og intern sensor.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Exam in English from upper secondary school or equivalent knowledge of English. A large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. The level of the course is B2 according to the Common European Framework for Languages (CEFR).
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
Gradert karakter A-F.
Vurderingskriterier/karaktergradering
A: Meget høyt kunnskapsnivå. Meget god analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.
B: God oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.
C: Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser god analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene
D: Har liten oversikt over de viktigste kunnskapselementene. Kan i liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser noe innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.
E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kan i svært liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har liten oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold. Kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.
F (Ikke bestått): Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene i det faglige innholdet. Kandidaten viser liten evne til å bruke kunnskapen.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes ekstern og intern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptakskrav
Kvalifiserte søkere må ha utdanning som førskolelærer/barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse. I tillegg må søkere være tilsatt som styrer/daglig leder eller assisterende styrer i barnehage og ha faglig ansvar, administrativt ansvar og personalansvar.
Målgruppe
Målgruppen for utdanningen er styrere/daglig ledere og assisterende styrere som ønsker å kvalifisere seg videre for ledelses- og styringsarbeid i barnehagen, og tilbys både nytilsatte og de med lengre erfaring i kommunale og private barnehager.
Vurdering og eksamen
Godkjent av rektor 1. juni 2011
Godkjent av studieutvalget ved fakultetet 11. mai 2017
Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020
Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020
Hjelpemidler ved eksamen
Studiet består av følgende temaer:
- Rollen som styrer og leder av barnehagen
- Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
- Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - Samarbeid med andre
- Utvikling og endring
Det undervises i tema 1 i første semester, tema 2 i andre semester og tema 3 i tredje semester. Tema 4 er gjennomgående i studiets tre semestre.
Tema 1: Rollen som styrer og leder av barnehagen
I dette temaet fokuseres det på den rollen og funksjonen leder i barnehagen har. Undervisningen tar for seg forskning og teori omkring ledelse og organisasjon, og det legges vekt på at den enkelte skal utvikle sine lederferdigheter. Det handler blant annet om å se seg selv som leder, være en trygg og modig leder, møte utfordringer, analysere og definere egen lederrolle, og utvikle lederidentitet.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om teori og forskning om organisasjon og ledelse
- avansert kunnskap om å skape et godt arbeidsmiljø for alle
- avansert kunnskap om barnehagens interne og eksterne krav
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- definere egen lederrolle, utvikle identitet som leder, kartlegge egne lederutfordringer og arbeide med konkrete forbedringsønsker som leder
- tydelig kommunisere krav, forventninger og mål til de ansatte, samt støtte og veilede
- kritisk reflektere, ta initiativ, utnytte spillerom, påvirke og endre rammebetingelser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- har integritet, er en modig og trygg leder innad og utad, kan vurdere egen funksjon og rolle i dialog med tilsatte.
- er forutsigbar, tydelig og synlig rollemodell og forbilde
- kan begrunne valg og prioriteringer på bakgrunn av profesjonelt skjønn
Tema 2: Ledelse av barnehagen som pedagogisk virksomhet
Sentralt i dette temaet er at deltakerne skal videreutvikle sine profesjonskunnskaper i barnehagepedagogikk for å kunne ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Det handler blant annet om å utvikle en kultur i barnehagen hvor samfunnsmandatet ivaretas, hvor målsettinger nås, hvor barnehagen er en lærende organisasjon der styrer leder prosesser av faglige og etiske refleksjoner i personalgruppen. Videre omhandler temaet kompetanseutvikling og veiledning.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående forskningsbasert kunnskap i barnehagepedagogikk, og kunnskap om hvordan ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- avansert kunnskap om å bygge pedagogteam, styrke de ansattes faglige muligheter, utvikle gode profesjonelle læringsfellesskap, betydningen og utvikling av en felles kultur, felles pedagogisk plattform og felles mål
- inngående kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og om organisasjonsbygging
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere og analysere sammenhenger mellom pedagogisk innhold og offentlig styring
- lede kollektive læringsprosesser
- kunne utvikle barnehagen som organisasjon og dens kultur
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kjenner til barnehageansattes aktivitetsplikt og ivaretar denne
- kan veilede, følge opp, motivere og støtte medarbeidere i ulike situasjoner og prosesser i organisasjonen, samt sørge for at alle medarbeidere tar medansvar for arbeidet i barnehagen
- kan sørge for at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehagelov og rammeplan, inkludert samisk språk og kultur, samt å utvikle en felles forståelse for dette i hele personalgruppa
Tema 3. Tidlig innsats og inkluderende fellesskap - samarbeid med andre
Temaet tar utgangspunkt i at barnehagen skal være inkluderende og legge til rette for at alle barn skal ha et godt tilbud. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud i samarbeid med foreldre.
Temaet vil også omhandle styrers rolle i samarbeid med andre: styrer skal initiere, legge til rette for og gjennomføre samarbeid med barnevern, helsestasjon og skolen, blant annet for å sikre gode overganger og sørge for at barnehagen ivaretar sin helsefremmende og forebyggende funksjon og at barnehagen bidrar til å utjevne sosiale forskjeller.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap innen teori og forskning på feltet tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø
- avansert kunnskap om samfunnsendringer som syn på barndom, barn som medborgere i et demokrati, ulike familiesammensetninger, sosial ulikhet og mangfoldets betydning
- avansert kunnskap om ulike perspektiver på samarbeid, og ulike former for samarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- utøve og lede en ressursorientert tilnærming i barnehagen som en pedagogisk virksomhet
- forebygge, avdekke, dokumentere og iverksette tiltak
- sikre at barnehagen har innarbeidet rutiner for samarbeid med relevante institusjoner
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan involvere og engasjerer ansatte og foreldre i arbeidet med å nå felles målsetting
- kan utvikle en kultur for samarbeid med andre
- kan håndterer usikkerhet, uklarhet, dilemmaer og konflikter, ha en tydelig kommunikasjon med alle aktører
Tema 4: Utvikling- og endringsarbeid
I temaet er utgangspunktet at ledelse av utviklings- og endringsprosesser er en helt sentral oppgave, og at det kreves gode didaktiske kunnskaper og lederferdigheter. Å forstå hvordan slike prosesser fungerer, å motivere sine ansatte, sørge for refleksjon og medvirkning og arbeide med mål, er sentralt i arbeidet. Ivaretakelse av personalgruppas behov for kompetanseutvikling er her viktig. For å gjennomføre gode prosesser kreves en kultur som tilrettelegger for at barnehagen fungerer som en lærende organisasjon, og at styrer fremmer kritisk refleksjon og felles forståelse av samfunnsmandatet. Dette handler også om å bygge gode profesjonsfellesskap.
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om organisasjonsutvikling, organisasjonslæring, endringsprosesser og beslutningsprosesser
- avansert kunnskap om å lede utviklings- og endringsprosesser, motivere, utvikle og utfordre læringsfellesskapet, og om makt og påvirkning
- avansert kunnskap om barnehagemyndighet, barnehageeier og barnehagens rolle i utviklings- og endringsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- lede og styre utviklingsprosesser, organisasjonslærings- og endringsprosesser og anvende ulike endringsstrategier
- motivere sine ansatte, støtte kompetanseutvikling, sørge for medvirkning og arbeide med mål
- samarbeide med barnehageeier og andre involverte i utviklings- og endringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- ivaretar samfunnsmandatet og håndterer foreldrekrav innenfor et slikt mandat
- kan til enhver tid sette seg inn i gjeldende nasjonale og lokale føringer, og bruke sin faglige kunnskap og sitt profesjonelle skjønn til å vurdere, oversette og implementere disse i barnehagen
- utøver etisk bevissthet og kritisk refleksjon
Vurderingsuttrykk
Grade scale A - F
Sensorordning
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25 % of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.