EPN-V2

ØASØK6000 Economics Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsøkonomi
Study programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet gir inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer og de ulike fasene i forskningsprosessen. Studentene skal også tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre en masteroppgave i offentlig administrasjon og styring.;Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

Undervisningsspråk er norsk.;

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
  • kunnskap om hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
  • kunnskap om produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
  • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer
  • kunnskap om makroøkonomiske hoved variabler som konjunkturer og inflasjon
  • kunnskap om makroøkonomisk politikk
  • kunnskap om måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
  • gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk

Teaching and learning methods

Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

Course requirements

Det kreves ett godkjent arbeidskrav for å få avlegge eksamen. Arbeidskravet består av en innleveringsoppgave. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer vil informere om frister.

Assessment

Emnet forutsetter grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse;
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Examiners

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.