Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK6000 Economics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsøkonomi
- Study programme
-
Economics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer og de ulike fasene i forskningsprosessen. Studentene skal også tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre en masteroppgave i offentlig administrasjon og styring.;Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.
Undervisningsspråk er norsk.;
Required preliminary courses
Ingen info
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
- kunnskap om hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
- kunnskap om produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
- kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer
- kunnskap om makroøkonomiske hoved variabler som konjunkturer og inflasjon
- kunnskap om makroøkonomisk politikk
- kunnskap om måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst
Ferdigheter
Studentene kan:
- gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
- gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk
Teaching and learning methods
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Course requirements
Det kreves ett godkjent arbeidskrav for å få avlegge eksamen. Arbeidskravet består av en innleveringsoppgave. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer vil informere om frister.
Assessment
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
- inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
- inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse;
- inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
- analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
- anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
- anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
- anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
- tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
- vurdere kvaliteten på aktuell forskning
- kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten
Examiners
Undervisningen gjennomføres med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.