EPN-V2

ØASØK4500 Naturressursøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Resource Economics
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Norge har tilgang til et bredt spekter av naturressurser; petroleumsforekomster, mineraler, torsk og annen villfisk, skog, jordbruk, havbruk og vannkraft. Disse har hatt og har en stor betydning for verdiskapningen i Norge.

Økonomisk teori har lang tradisjon i å studere optimal utnyttelse av naturressurser fra et samfunnsperspektiv. Videre predikerer økonomisk teori at et uregulert marked i mange tilfeller ikke vil realisere en hensiktsmessig utnyttelse av naturressursene eksempler er overfiske og avskoging. Manglende oppmerksomhet om miljøeffekter, kan også gi uheldig bruk av naturressurser.

Dersom naturressursene blir utnyttet til samfunnets beste, vil de i de fleste tilfeller generer en ekstra gevinst som gjerne blir kalt ressursrente. Ressursrenten er profitt utover normalavkastningen på investert kapital. I Norge er det betydelig ressursrente i olje og gass, havbruk, vannkraft og til dels fiskeriene.

I Norge og til dels i andre land har det vært en konsensus at ressursrenten skal tilfalle alle. Myndighetene vil derfor ikke bare søke å regulere naturressursnæringer utfra effektivitetshensyn, men også utfra at ressursrenten skal tilfalle hele befolkningen.

  • Fakta om norske naturressurser med spesiell fokus på olje- og gass, vann-, sol- og vindkraft, havbruk, fiskerier og bioressurser (skog)
  • Klassiske økonomiske teorier for utnyttelse naturressurser; Hotelling knapphetsrente, Gordon-Clarke modellen for fiske, Faustmann reglen for skogbruk mm.
  • Regulering av naturressursnæringer gjennom deltagelsesbegrensninger, tildeling av omsettbare kvoter, ressursrentebeskatning mm.
  • Skattlegging av naturressursnæringer for å omfordele ressursrenten

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om:

  • viktige norske naturressurser; verdiskapning, offentlige reguleringer og generell markedsforståelse.
  • klassiske økonomiske modeller for optimal utnyttelse av petroleumsressurser, fiskerier, skogbruk og vann-, sol- og vindkraft.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomisk teori til å analysere uttaket av naturressurser i en uregulert tilstand og til å diskutere effekten av ulike reguleringer

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil legges opp med 2*2 timer forelesning per uke. Seks av ukene vil det være et 2 timers seminar istedenfor forelesning hvor studentene enten presenterer øvingsoppgaver eller casestudier. Presentasjonene vil gå på rundgang, og faglærer vil være til stede for å gi kommentarer samt å gjennomgå de mest sentrale aspektene ved øvingsoppgavene/casestudiene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal levere en semesteroppgave i form av et essay. Omfanget skal være på 5-7 sider. Essayet skal inneholde en økonomisk modell og ta opp en sentral ressurs-økonomisk problemstilling for Norge. Faglærer vil være behjelpelig med å finne problemstilling. Essayet skal besvares av to studenter i fellesskap.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet i barnetrinnet, ungdomstrinnet og i videregående opplæring
  • har kunnskap om ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
  • har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning, læring og vurdering i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
  • har kunnskap om grunnleggende prinsipper for ball- og lagspill
  • har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv og turmetodikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende læreplaner for å planlegge undervisning, og begrunne didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
  • har grunnleggende didaktiske ferdigheter til å undervise og vurdere i et utvalg av praktisk-metodiske aktiviteter inne og ute
  • kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
  • kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
  • kan mestre enkle basisferdigheter for friluftsliv
  • kan skrive en kort akademisk tekst og benytte digitale referansesystemer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
  • kan reflektere over hvordan en akademisk tekst bygges opp
  • kan begrunne innsetting av referanser i tekst og i litteraturlisteInnhold

Vurderingsuttrykk

Se programplanen.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning
  • Godkjent livredningsprøve innendørs. Studenten som ikke oppnår godkjent livredningsprøve, har krav på to nye forsøk samme høst
  • Gjennomført veiledning av semesteroppgave
  • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet. Omfang: 1000 ord +/- 10%

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.