EPN-V2

ØASØK4000 Makroøkonomisk politikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Macroeconomic Policy
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I makroøkonomi prøver man å forstå hvordan aggregerte økonomiske variabler som inflasjon, arbeidsledighet, inntekt og produksjon henger sammen og hvorfor disse varierer. I dette emnet lærer studentene hvordan økonomisk politikk som penge- og finanspolitikk kan påvirke makroøkonomien. Emnet bygger på Makroøkonomi I.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har;bred kunnskap om oppdatert nasjonal og internasjonal forskning innen bacheloroppgavens tema
  • har kunnskap om fagutvikling og prosjektarbeid og kan benytte kunnskapen i eget prosjekt;
  • har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder, og kan diskutere hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan anvende problemløsende og kreative strategier i utvikling av en prosjektskisse
  • kan utarbeide en problemstilling og en prosjektplan
  • kan anvende vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder i eget bachelorprosjekt
  • kan anvende en relevant vitenskapelig metode og gjennomføre datainnsamling og analyse
  • kan utarbeide abstrakt og bacheloroppgave basert på tradisjoner innen forskningsformidling
  • kan innhente, anvende og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur fra nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen bacheloroppgavens tema
  • kan diskutere bacheloroppgavens tema og resultater opp mot ergoterapiteori og aktivitetsvitenskap
  • kan diskutere, vurdere og reflektere over resultater og faktorer som har påvirket resultatenes pålitelighet og gyldighet

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan under veiledning planlegge og gjennomføre ergoterapifaglige utviklingsprosjekter i samarbeid med andre
  • kan kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer
  • kan skriftlig formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • modeller som kan brukes for å analysere økonomisk politikk
  • hvordan konjunkturer oppstår og hvordan de kan motvirkes gjennom politikk
  • hvordan institusjoner kan påvirke politikk
  • finanskriser
  • åpen økonomi, pengeunioner

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for viktige sammenhenger mellom makroøkonomiske variabler
  • bruke modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
  • analysere hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke de økonomiske variabler som aktiviteten og inflasjon
  • vurdere den aktuelle økonomiske politikken

Innhold

None.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 3000 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt to studenter, inntil 7000 ord.

Ny eksamen: Dersom bacheloroppgaven blir vurdert til F har studentene anledning til å levere omarbeidet oppgave én gang.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

The course provides a comprehensive overview on corporate governance theory and practice, covering topics such as ownership and control, boards of directors, managerial incentives, corporate social responsibility and sustainable finance. 

Language of instruction is English.

Emneoverlapp

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of what a corporate governance problem is and how it can be discovered and handled
  • an overview of the main theoretical and empirical evidence concerning corporate governance issues

Skills

The student is capable of

  • applying relevant techniques, statistical methods and data sources in different investigations as an integrated part of theoretical and empirical discussions
  • analyzing a company's corporate governance guideline and proxy statements and writing a basic corporate governance analysis report

General competence

The student is able to 

  • reflect on the financial and ethical implications of corporate decisions
  • critically appraise and apply corporate governance principles and best practices in risk management for an organization