Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK4000 Macroeconomic Policy Course description
- Course name in Norwegian
- Makroøkonomisk politikk
- Study programme
-
Master Programme in Business AdministrationOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In macroeconomics, students try to understand the relationships between aggregate economic variables such as inflation, unemployment, income and production and why they vary. In this course, students will learn how economic policy such as monetary and fiscal policy can influence the macroeconomic situation. The course builds on Macroeconomics I.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- models that can be used to analyse economic policy
- how cyclical fluctuations arise and how they can be counteracted through policy
- how institutions can influence policies
- financial crises
- open economy, monetary unions
Skills
The student is capable of
- explaining important relationships between macroeconomic variables
- using models to analyse macroeconomic issues
- analysing how macroeconomic policy can influence economic variables such as activity and inflation
- assessing current economic policy
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Plenary lectures.
Course requirements
Videreutdanning i seksuell helse, rus og psykisk helse er et tverrfaglig og heldigitalt emne på masternivå.
Seksuell helse kan defineres som fysisk, mentalt og sosialt velvære relatert til seksualitet. God seksuell helse er en ressurs og beskyttelsesfaktor som fremmer livskvalitet og mestringsferdigheter. Det er komplekse vekselvirkninger mellom seksualitet og den generelle helsetilstanden, hvor begge kan påvirke hverandre i positiv eller negativ retning. En forutsetning for god seksuell helse er en positiv og respektfull tilnærming til seksualitet og til seksuelle relasjoner og mulighet til å ha gode og trygge seksuelle erfaringer, fri fra tvang, diskriminering og vold.
Det er for lite oppmerksomhet rundt seksuell helse i behandling og rehabilitering. I tillegg er det i mange tilfeller mangelfull tilgang til informasjon og veiledning om seksuelle problemer og dysfunksjoner som følge av sykdom, funksjonssvikt eller behandling. Psykiske lidelser og rusavhengighet gir ofte utfordringer knyttet til seksuell helse, men dette blir i liten grad adressert og ivaretatt i helsevesenet. Dersom den seksuelle helsen skal bli bedre også for personer med rusavhengighet og/eller psykiske lidelser så trengs det økt kunnskap blant helsepersonell og andre. Dette emnet fokuserer derfor på å se på seksuell helse, rus og psykisk helse i en sammenheng.
Samtale er sentralt for å bedre den seksuelle helsen. Den profesjonelle må ha kompetanse på kommunikasjon og relasjonsbygging og anvende teorier knyttet til mangfold, seksualitet og kjønn, maktforhold og flerdimensjonale perspektiver. Emnet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn en felles forståelse av utfordringene innen feltet, og kunnskap og ferdigheter til å løfte og styrke seksuell helse. Emnet vil vektlegge seksuell helse som en ressurs og fremme brukerstyring, medvirkning og mangfold. Det innebærer å motvirke tabuer, skam, fordommer og stigmatisering knyttet til seksualitet, rusmiddelbruk og psykisk lidelser. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger, profesjonsholdninger, og etiske og juridiske aspekter ved disse. De vil også bli kjent med ulike kommunikasjonsmodeller og -verktøy, og kunne vurdere hvordan de kan benytte disse i sin arbeidshverdag.
Relevans for arbeidsliv
Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin profesjonelle kompetanse og kan veilede kollegaer, pasienter, klienter, studenter, familier m.fl. i temaet, delta i faglig forbedringsarbeid og inngå i tverrprofesjonelle team.
Relevans for videre utdanning
Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.
Assessment
Opptak til emnet.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for hvordan psykiske lidelser og bruk av rusmidler påvirker fysisk, psykisk og seksuell helse
- gjøre rede for teorier innenfor seksuell helse og mangfold
- gjøre rede for og drøfte betydningen av å inkludere seksuell helse i et habiliterings/rehabiliterings- og folkehelseperspektiv innenfor fagområdene rus og psykisk helse
- gjøre rede for skadereduserende helsekommunikasjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse innenfor rus og psykisk helse, med et spesielt fokus på mangfoldsaspekter
- kritisk vurdere ulike typer tiltak som kan bedre seksuell helse for personer med rusavhengighet og psykiske lidelser
- analysere kommunikasjonsmodeller og samhandling relatert til seksuell helse, rus og psykisk helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende relevante teoretiske perspektiver innen seksuell helse og mangfold
- samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om problemstillinger relatert til seksuell helse, rus og psykisk helse
- gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, juridiske aspekter og egen fagutøvelse
Grading scale
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Digitale forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Case og narrativer
Case og narrativer relatert til seksuell helse, innenfor fagområdene rus og psykisk helsearbeid, danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver, ferdighetstrening og arbeidskrav.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Webinarer
Webinar foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger. Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Oppgaver
Det er ulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen. Eksempler er Quiz, flervalgtester og kortsvarsoppgaver, som alle er pedagogiske programmerte interaksjoner, der det gis spontan respons på oppgavene.
Examiners
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelse Det er krav om minimum 75 % deltakelse på webinarer og 100 % deltakelse ved studentpresentasjoner av arbeidskrav, for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emnesansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave på 500 ord (+/-10 %), presentert muntlig i webinar.
- Gruppearbeid (inntil 4 personer) presenteres muntlig i webinar.
- Gi en skriftlig og en muntlig medstudentrespons etter gitte vurderingskriterier.
Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Course contact person
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Eksamen
Individuell skriftlig prosjektoppgave, 2000 ord (+/-10 %).
Med utgangspunkt i en godkjent egendefinert problemstilling skal studentens eksamensbesvarelse være koblet til emnets læringsutbytter og pensum. Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.