Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3200 Økonomisk tenkning og økonomisk historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Economic thought and economic history
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.
Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».
Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende kostnadsteori, mikroøkonomiske markedsmodeller og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.
Anbefalte forkunnskaper
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.
Innhold
Gradert skala A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminar/gruppearbeid og selvstudium.
Øvingsoppgaver og diskusjon av tekster vil inngå som en naturlig arbeidsform, både i forbindelse med forelesninger/seminar/gruppearbeid og som en del av studentenes selvstendige arbeid (gjerne i kollokviegrupper).
I tillegg til felles obligatorisk pensumlitteratur skal hver student velge en bok (eventuelt utdrag av et større verk) blant et utvalg av noen bøker (såkalt «semiobligatorisk» pensum), som skal studeres i forbindelse med et arbeidskrav.
Det tas forbehold om endringer i undervisningsopplegget dersom det er få studenter på kurset.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en arbeidsorganisasjon. Disse kunnskapene og ferdighetene er særlig viktig for kandidater som går inn i lederstillinger. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- mål, verdiskapning og effektivitet
- strategi, interessenter og omgivelser
- teknologi og kompetanse
- organisasjonsstruktur
- personalledelse
- organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
- organisatorisk læring og organisasjonsendring
- ledelse og autoritet, makt og konflikt
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet
Vurderingsuttrykk
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case og oppgaveløsning. Studentene skal jobbe med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene. Gruppene settes opp av faglærere ved semesterstart.
Sensorordning
Det er ett arbeidskrav som vil foregå på tre tidspunkter som oppgis ved studiestart. Arbeidskravet vil bestå av skriftlig innlevering, tilbakemelding fra medstudenter, seminar og framlegg. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Emneansvarlig
Det avholdes en skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.