Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4600 Valuation for Auditors Course description
- Course name in Norwegian
- Verdsettelse for revisorer
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Emnet tar opp ledelse som stil og atferd, betydningen av personlighet, på hvilken måte ledelse er situasjonsavhengig og leder-medarbeider-relasjoner samt sammenhengen mellom ledelse og motivasjon. Emnet diskuterer klassiske ledelsesstudier og nyere teorier. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.
Recommended preliminary courses
ØABED3000/4000 Corporate Finance
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has obtained an understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
- has an advanced understanding of relevant theoretical and practical application of valuation for the fair value accounting in IFRS accounting standards
- has implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.
Skills
The student
- is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value with respect to the IFRS standards.
- has increased competence in presenting and discussing complex valuation issues.
- is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
- is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value in a IFRS context towards investors, top management, and board of directors.
General competence
The student
- has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
- can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
Course requirements
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Assessment
The exam in the course consists of two parts:
1) A written group project with a scope of maximum 5 pages, excluding front page, table of contents, list of references and any appendices. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing 1.5. The written group project accounts for 50% of the final grade.
2) An individual supervised exam of 3 hours. The individual exam accounts for 50% of the final grade.
Both the written group project and the individual supervised exam must be passed in order to pass the course.
Permitted exam materials and equipment
The following aids are permitted for the written group project:
- All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
The following aids are permitted for the individual supervised exam:
- Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)
- One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
Grading scale
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave skrevet i grupper på inntil 2 personer. Omfanget på prosjektoppgaven skal være på inntil 15 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Examiners
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.