EPN-V2

ØARR4200 Skatterett Emneplan

Engelsk emnenavn
Fiscal law
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagfordypningen i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk i Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap består av to emner (2x15 studiepoeng): Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1 - analytisk profesjonsutøvelse og Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler. Det kan tas opp studenter til kun fagfordypningen (2x15 studiepoeng) for innpassing i andre masterstudier så fremt studenten tilfredsstiller kravene for opptak til Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap.

;

Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler, har som målsetting å videreutvikle kunnskap for å observere, forstå, analysere, vurdere og utvikle undervisning i og på tegnspråk i norsk grunnskole, samt ulike og aktuelle arbeids- og læringsformer i skole eller barnehage. Faget legger til rette for at studentene får utvikle sine kunnskaper om og ferdigheter i akademisk skriving. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på tegnspråkfaget. Målet er at studentene skal bli i stand til å utvikle sin egen og fremtidige elevers språk- og tekstkompetanse og videreutvikle sin egen profesjonalitet som lærer i og på tegnspråk. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne fag- og forskningslitteratur. Sentralt i Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteratur som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.

Anbefalte forkunnskaper

Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i tegnspråkfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og kan forholde seg analytisk til vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i og på tegnspråk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har utførlig kjennskap til hvordan didaktiske analyser går forut for utviklings- og endringsarbeid
  • har inngående kunnskap om tegnspråklige barn og unges språkutvikling

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og bruke relevante metoder til å undersøke faglige og didaktiske problemstillinger basert på kunnskap om tegnspråkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i tegnspråkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan analysere og vurdere læreplaner og ulike former for læremidler og digitale verktøy til bruk i tegnspråklig undervisning

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med tegnspråkfaget som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan ta initiativ og bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper med hovedvekt på aksjeselskaper
  • skal kunne forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for eiere/personlige næringsdrivende og selskaper, herunder fradragsrett, aktiveringsplikt, realisasjon av blant annet driftsmidler og finansielle eiendeler, eiernes uttak av verdier, likvidasjon og reglene om begrensning av rentefradrag
  • skal ha god kunnskap om forholdet til utenlandsk foretak og investeringer i utlandet, og reglene for å unngå internasjonal dobbeltbeskatning
  • skal ha god kunnskap om merverdiavgiftsreglene knyttet til omsetning av varer og tjenester, herunder skillet mellom unntak og fritak fra avgiftsplikt, om fradragsrett for merverdiavgift, samt justering av merverdiavgift for fast eiendom, uttak, import og registrering.
  • skal ha god kunnskap om reglene for skattefastsettelse og skattebetaling

;

Ferdigheter ;

Studenten

  • kan bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse, herunder
  • kan samordne skatte- og finansregnskap for aksjeselskaper
  • kan beregne skatt for aksjeselskaper og for eiere, herunder for aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og personlige næringsdrivende (foretaksmodellen)
  • kan vurdere skattemessige konsekvenser av endring eller avvikling av virksomhet
  • kan vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
  • kan ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner

;

Generell kompetanse ;

Studenten

  • kan tilegne seg ny kunnskap innen skatte- og avgiftsrett og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
  • kan analysere rettsspørsmål med økonomisk relevans på en selvstendig måte
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner, klienter og oppdragsgivere og bidra til å utvikle god praksis
  • kan reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • kan se emnet i et samfunnsmessig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
  • Studenten skal individuelt og innen fastsatt frist levere en prosjektskisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven.
  • Studenten skal, individuelt eller i par, levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang;på 1600 ord +/- 10 %. Det skal lages et kort sammendrag på video på inntil 5 minutter med en tegnspråklig presentasjon av prosjektskissen og litteraturgjennomgangen. Prosjektskissen og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En obligatorisk gruppeoppgave med skriftlig innlevering 2-5 sider/presentasjon på inntil 10 minutter.;Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave/presentasjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist/tid.

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen (5 timer).

Hjelpemidler ved eksamen

Trykt lovsamling/elektronisk tilgang til database

Vurderingsuttrykk

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Erik Friis Fæhn