Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4200 Skatterett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fiscal law
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.
Anbefalte forkunnskaper
Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- skal ha god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper med hovedvekt på aksjeselskaper
- skal kunne forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for eiere/personlige næringsdrivende og selskaper, herunder fradragsrett, aktiveringsplikt, realisasjon av blant annet driftsmidler og finansielle eiendeler, eiernes uttak av verdier, likvidasjon og reglene om begrensning av rentefradrag
- skal ha god kunnskap om forholdet til utenlandsk foretak og investeringer i utlandet, og reglene for å unngå internasjonal dobbeltbeskatning
- skal ha god kunnskap om merverdiavgiftsreglene knyttet til omsetning av varer og tjenester, herunder skillet mellom unntak og fritak fra avgiftsplikt, om fradragsrett for merverdiavgift, samt justering av merverdiavgift for fast eiendom, uttak, import og registrering.
- skal ha god kunnskap om reglene for skattefastsettelse og skattebetaling
;
Ferdigheter ;
Studenten
- kan bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse, herunder
- kan samordne skatte- og finansregnskap for aksjeselskaper
- kan beregne skatt for aksjeselskaper og for eiere, herunder for aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og personlige næringsdrivende (foretaksmodellen)
- kan vurdere skattemessige konsekvenser av endring eller avvikling av virksomhet
- kan vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
- kan ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner
;
Generell kompetanse ;
Studenten
- kan tilegne seg ny kunnskap innen skatte- og avgiftsrett og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
- kan analysere rettsspørsmål med økonomisk relevans på en selvstendig måte
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner, klienter og oppdragsgivere og bidra til å utvikle god praksis
- kan reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- kan se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO
- and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En obligatorisk gruppeoppgave med skriftlig innlevering 2-5 sider/presentasjon på inntil 10 minutter.;Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene anledning til å levere en forbedret oppgave/presentasjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrist/tid.
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen (5 timer).
Hjelpemidler ved eksamen
Project examination, consisting of a group assignment with up to 5 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.
Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Resit exam: If the assignment is given the grade Fail, the group can submit a revised version once.
If this attempt fails, the group is entitled to a third and final attempt. In a third attempt, the group must choose a new health claim and submit a new examination paper.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.