Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4100 Årsregnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Accounting
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på.;Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.
-
Anbefalte forkunnskaper
Grading scale A - F.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten;
- har kunnskap om formålet med finansregnskapet
- har kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper
- har solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk
- har solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
- har kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
- har kunnskap om regulering av finansregnskap
- har kunnskap om hva akademisk;forskning innebærer;innenfor regnskapsfeltet.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS;på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter
- anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
- utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
- redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
- utføre enkle empiriske forskningsmetoder
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig;i et regnskapsfaglig miljø
- stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap
-
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Students will gain insight into:
- The fundamental ideas of the environment as provider of economic goods and services, and of pollution as being the unintended byproduct of economic actions.
- About a range of important environmental problems caused by economic activity, and their economic characteristics.
- Different economic types of regulation addressing pollution.
- The importance of context in economic analysis of the environment.
- Different methods to investigate the impact of pollution and regulations.
;
Skills
The students will learn:
- How to use economic analysis and modeling to assess pollution.
- How to use economic analysis to assess environmental regulation.
- How to understand empirical evidence regarding environmental problems and potential solutions.
- How to critically assess economic analyses directed at environmental problems.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Lectures with active student participation.
-
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen (5 timer).
-
Hjelpemidler ved eksamen
In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:
Three;written assignments, individually or in groups. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment.;
If the assignments are not approved, the student will be given one opportunity to submit a new or improved version. The lecturer will provide more detailed information about deadlines for submission.
-
Vurderingsuttrykk
Written school exam (4 hours).
-
Sensorordning
One dictionary (Native language-English/English-native language or English-English)
Calculator (as specified in regulations for use of calculator)