EPN-V2

ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
  • kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
  • planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • har analytisk kompetanse og kritisk vurderingsemne

Innhold

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En skriftlig oppgave over et oppgitt tema.

Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer.

Omfang for individuelle besvarelser er ca. 12.500 tegn (ca. 5 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2.500 tegn (ca. én side) ekstra per medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 15.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 17.500 tegn, osv.)

Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen (prosjektskisse/skoleeksamen) må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
  • god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
  • grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
  • oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
  • grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer

Ferdigheter

  • kunne redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
  • kunne analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
  • kunne redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
  • kunne reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver

Generell kompetanse

  • grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap

Emneansvarlig

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.