Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
- kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- har analytisk kompetanse og kritisk vurderingsemne
Innhold
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig oppgave over et oppgitt tema.
Arbeidskravet leveres individuelt eller av grupper på inntil 3-5 personer.
Omfang for individuelle besvarelser er ca. 12.500 tegn (ca. 5 sider) ekskl. mellomrom. Omfang for gruppeoppgaver er om lag 2.500 tegn (ca. én side) ekstra per medforfatter. (Altså: To gruppemedlemmer: ca. 15.000 tegn, tre gruppemedlemmer: ca. 17.500 tegn, osv.)
Utkast til oppgave skal legges fram for faglærer for kommentar, før den endelige versjonen leveres.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten(e) få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen (prosjektskisse/skoleeksamen) må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.
Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.
Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
I emnet presenteres og diskuteres arkivvitenskap som selvstendig fagområde. Emnet gir en introduksjon til arkivfaglig teori og metode, fagets historiske utvikling, og presenterer sentrale begreper, faglige diskusjonstema og viktige utfordringer i samtid og framtid. Emnet gir en innføring i arkivarers arbeidsområder, samt hvordan arkiv- og dokumentasjonsforvaltning er organisert i dagens samfunn.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- god forståelse av arkivenes betydning som administrativ dokumentasjon, grunnlag for innsyn i forvaltningen, rettslig dokumentasjon og kilder for kunnskap om fortida
- god kunnskap om det norske arkivlandskapets organisering
- grunnleggende forståelse av sentrale arkivfaglige begreper
- oversikt over milepæler i den arkivteoretiske utviklingen
- grunnleggende kjennskap til fagetiske utfordringer
Ferdigheter
- kunne redegjøre for, og diskutere sentrale arkivteoretiske begreper
- kunne analysere arkivenes betydning i det norske samfunnet
- kunne redegjøre for hvordan samfunnsmessige maktforhold kan påvirke arkivene
- kunne reflektere rundt arkivfagets rolle og oppgaver
Generell kompetanse
- grunnleggende kunnskap om kravene til akademisk forfatterskap
Emneansvarlig
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.