Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Minst 20 studiepoeng fra 1.studieår må være fullført og bestått før praksisplass blir tildelt.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonenes rolle i dagens samfunn
- har kunnskap om forskningens betydning i utviklingen av det bibliotekfaglige profesjonsfeltet
- har kunnskap om bibliotekarprofesjonens etiske forankring
- har innsikt i hverdagspraksisen ved bibliotek eller andre informasjons- og kulturformidlende organisasjoner
- kan reflektere kritisk over nytteverdien av fagkunnskapen fra 1. studieår
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i egen praksiserfaring og 1. studieårs pensum og undervisning observere, analysere, planlegge og utføre profesjonsspesifikke arbeidsoppgaver i praksisfeltet
- kan bruke fagkunnskapen fra 1. studieår til å analysere og diskutere ulike aspekter ved praksisutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten
- har praktiske erfaringer fra profesjonsfeltet (aktørkompetanse)
- har et grunnlag for å kritisk vurdere sammenhengen mellom teori og praksis, profesjonsfeltets kunnskapsutvikling og etiske aspekter ved bibliotekarrollen (kommentatorkompetanse)
Læringsutbytte
Pensum i emnet leses i stor grad som selvstudium, men det gis en kortvarig undervisningsbolk om profesjonsteori og -etikk før praksisperioden starter. I praksisperioden forholder studentene seg til praksisstedets kontaktperson og følger gjeldende arbeidstider og vaktplaner. Etter praksisperioden gjennomføres et seminar for refleksjon og erfaringsutveksling
Innhold
- Innføring i vitenskapsteori.
Forskningsprosessen fra A til Å:
- Tema og problemstilling.
- Litteratursøk.
- Bruk av modeller.
- Design.
- Datainnhenting.
- Analyse og tolkning.
- Validitetsformer.
- Etikk.
- Rapportering og presentasjon.
Kvalitative data:
- Utvalg.
- Intervjuer.
- Analyse og validitet.
Kvantitative data:
- Surveymetoden.
- Bruk av sekundærdata.
- Kort om analyse.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha gjennomført praksis på 5 uker (oppmøte og deltakelse i praksisstedets opplegg).
Ved ekstraordinære omstendigheter kan det avtales at det gis alternative arbeidskrav som erstatning for deltakelse i hverdagspraksisen på praksisstedet. Arbeidskravene må være godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjente gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en en individuell skriftlig oppgave som innleveres i etterkant av praksisperioden. Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
I eksamensbesvarelsen skal studentene relatere egen praksiserfaring til pensum og undervisning.
En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått / Ikke bestått
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av både prosjektbeskrivelsene og besvarelsene ved skoleeksamen.
Emneansvarlig
Aagoth Storvik