Programplaner og emneplaner - Student
ØAMAS5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
;
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
Læringsutbytte
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
En skriftlig gruppeinnlevering knyttet til vitenskapelig publisering (ca. 4-6 sider).
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 12000-15000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5).
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Sensorordning
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for salg, service og reiseliv
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i salg, service og reiseliv
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for salg, service og reiseliv
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
;
;
Praksis
- Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager
Emneansvarlig
This course addresses educational perspectives on innovation for sustainability. Education has the potential to change current practices and contribute to the transformation of ideas, attitudes, habits and values in societies. Formal education, from kindergarten and general education through professional studies and the PhD degree, offers unique arenas for development of knowledge, skills and competencies, that is, literacies, needed to create a more sustainable future. Learning is a lifelong project and involves the transfer and use of knowledge and skills in different problem-solving situations. This course discusses the effect of education and invites reflection on changes within and across cultures and societies. It also addresses changes in the creative industries due to innovation, digitalisation, technology and globalism, and sustainable perspectives on learning and education.
The focus will be on enhancement of critical reflection, literacies and democratic participation in innovation and design for sustainability. The course invites questioning of why we act as we do and how education can contribute to critical consumption and consciousness. The course addresses the reflective citizen and invites reflection on how sustainability as part of education can change behaviour and actions, and pave the way for innovative cooperation between citizens and professionals on community environmental challenges. The course introduces perspectives on new materialism and practises of making as well as on the social lives with materials and products and their implications for cultural identities. It emphasises the exploration of future scenarios, and the candidates are invited to identify future-oriented research needs. The focus in the course may be adjusted to fit the interest of the participants of the course, in cooperation with their supervisors.