EPN-V2

ØABED4700 Strategic Risk Management Course description

Course name in Norwegian
Strategisk risikostyring
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Hovedtemaet for kurset er å forstå de viktigste risikoer bedrifter i forskjellige bransjer møter og å vurdere hvordan disse bør modelleres. Kurset vil skille seg fra andre kurs i risikostyring ved at de statistiske verktøyene som anvendes holdes på et relativt enkelt nivå. Til gjengjeld legges det mer fokus på praktiske anvendelser.

Recommended preliminary courses

Finansielle markeder og Finansiell Økonometri.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal

  • Forstå risikotaking som en strategisk aktivitet for bedrifter, både for finansinstitusjoner og andre bedrifter
  • Forstå hva en enkel VaR-modell er, hvordan den bygges opp og hvordan den kalibreres
  • Kjenne til ulike statistiske teknikker for å raffinere modellen
  • Forstå hvordan VaR-modeller kan bygges opp og anvendes i ulike bransjer
  • Kjenne til fordeler og ulemper ved ulike teknikker for å redusere risiko

Ferdigheter

Studentene skal kunne

  • Lage risikomodeller for anvendelser i forskjellige bransjer
  • Kalibrere modeller til å passe til forskjellige markeder og markedsbilder
  • Bruke risikomodeller som støtte for å ta strategiske beslutninger for bedrifter
  • Anvende risikomodeller under tidspress og gi konkrete råd basert på disse

Content

  • Risiko i forskjellige markeder.
  • Oppbygning av Value-at-Risk-modeller.
  • Programmering og kalibrering av Value-at-Risk-modeller.
  • Anvendelse av risikoberegninger for f.eks. hedging, investeringsstrategi, forsikring og andre formål.

Teaching and learning methods

For at studentene skal oppøve analytisk trening, er det behov for mye praktisk øvelse. Lærestoffet presenteres gjennom ordinære forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og diskusjoner i forbindelse med case-oppgaver. Det brukes følgende dataverktøy: Excel, programmering i R eller Visual Basic, Powerpoint eller andre presentasjonsverktøy.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Individuell hjemmeoppgave (hovedsakelig basert på programmering og bruk av regneark). Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir nærmere beskjed om frister.

Assessment

Mappeevaluering bestående av:

Tre case-oppgaver som løses i grupper (teller 60 prosent av karakteren) og en todagers simuleringsøvelse i grupper der studentene evalueres på muntlige presentasjoner underveis og innlevert materiale (teller 40 prosent av karakteren).

Alle elementer må bestås for å bestå emnet. Ved karakter F på en av case-oppgavene gis det anledning til å levere denne delen på nytt for ny bedømmelse til ny/utsatt eksamen. Dersom studenten er syk, gis det anledning til å ta den/de aktuelle case-oppgavene ved ny/utsatt eksamen. Dersom simuleringsøvelsen ikke bestås eller studenten er syk på denne, gis det anledning til å levere en skriftlig rapport basert på samme case ved ny/utsatt eksamen. Studenter som skal ta opp eksamen etter ny/utsatt eksamen, må ta hele mappen på nytt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Karakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.