Programplaner og emneplaner - Student
ØABED4700 Strategisk risikostyring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategic Risk Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hovedtemaet for kurset er å forstå de viktigste risikoer bedrifter i forskjellige bransjer møter og å vurdere hvordan disse bør modelleres. Kurset vil skille seg fra andre kurs i risikostyring ved at de statistiske verktøyene som anvendes holdes på et relativt enkelt nivå. Til gjengjeld legges det mer fokus på praktiske anvendelser.
Anbefalte forkunnskaper
Se emneplanen
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene skal
- Forstå risikotaking som en strategisk aktivitet for bedrifter, både for finansinstitusjoner og andre bedrifter
- Forstå hva en enkel VaR-modell er, hvordan den bygges opp og hvordan den kalibreres
- Kjenne til ulike statistiske teknikker for å raffinere modellen
- Forstå hvordan VaR-modeller kan bygges opp og anvendes i ulike bransjer
- Kjenne til fordeler og ulemper ved ulike teknikker for å redusere risiko
Ferdigheter
Studentene skal kunne
- Lage risikomodeller for anvendelser i forskjellige bransjer
- Kalibrere modeller til å passe til forskjellige markeder og markedsbilder
- Bruke risikomodeller som støtte for å ta strategiske beslutninger for bedrifter
- Anvende risikomodeller under tidspress og gi konkrete råd basert på disse
Innhold
- Risiko i forskjellige markeder.
- Oppbygning av Value-at-Risk-modeller.
- Programmering og kalibrering av Value-at-Risk-modeller.
- Anvendelse av risikoberegninger for f.eks. hedging, investeringsstrategi, forsikring og andre formål.
Arbeids- og undervisningsformer
For at studentene skal oppøve analytisk trening, er det behov for mye praktisk øvelse. Lærestoffet presenteres gjennom ordinære forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og diskusjoner i forbindelse med case-oppgaver. Det brukes følgende dataverktøy: Excel, programmering i R eller Visual Basic, Powerpoint eller andre presentasjonsverktøy.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell hjemmeoppgave (hovedsakelig basert på programmering og bruk av regneark) som må være godkjent for å kunne ta eksamen i emnet. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir nærmere beskjed om frister.
Vurdering og eksamen
Mappeevaluering bestående av:
Tre case-oppgaver som løses i grupper (teller 60 prosent av karakteren) og en todagers simuleringsøvelse i grupper der studentene evalueres på muntlige presentasjoner underveis og innlevert materiale (teller 40 prosent av karakteren).
Alle elementer må bestås for å bestå emnet. Ved karakter F på en av case-oppgavene gis det anledning til å levere denne delen på nytt for ny bedømmelse til ny/utsatt eksamen. Dersom studenten er syk, gis det anledning til å ta den/de aktuelle case-oppgavene ved ny/utsatt eksamen. Dersom simuleringsøvelsen ikke bestås eller studenten er syk på denne, gis det anledning til å levere en skriftlig rapport basert på samme case ved ny/utsatt eksamen. Studenter som skal ta opp eksamen etter ny/utsatt eksamen, må ta hele mappen på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Studietilbudet er egnet for alle som vil bli bedre til å jobbe med digital visuell produksjon.
Emnet retter seg mot søkere med teknisk-, kunstnerisk- eller kulturbakgrunn som ønsker kompetanse i digital visuell kommunikasjon, som for eksempel informasjonsmedarbeidere, bibliotekarer, kulturarbeidere, lærere i grunnskole og videregående skole, høgskole og universitet, illustratører og kunstnere.
Emnet er nyttig for medierelevant arbeid i offentlig og privat sektor.
Sensorordning
Opptakskrav: Generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller realkompetanse.
Det anbefales å ha bestått emnet ZDB Digitale bilder (student.oslomet.no).