EPN-V2

ØABED4600 Investments Emneplan

Engelsk emnenavn
Investments
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Through this course, students acquire insight into theories, analysis methods, instruments and institutional details relating to the functioning of modern financial markets. The first half of the course is devoted to modern portfolio theory, including the capital asset pricing model, multifactor models and the arbitrage pricing model. In the second half we will look at different class of financial products, including bonds, shares and derivatives.

    Language of instruction is English.

  • Forkunnskapskrav

    None.

  • Læringsutbytte

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has

    • comprehensive knowledge of the theories that underly the modern portfolio theory
    • an advanced understanding of the procedures and techniques used in the process asset pricing
    • advanced knowledge of the principle of equilibrium in financial markets and the implications for portfolio management, the capital asset pricing model (CAPM), and portfolio performance valuation

    Skills

    The student is capable of

    • using financial theory to form solutions to practical problems relevant to financial advisors and individual investors
    • using relevant techniques to price a broad range of financial assets, including
    • finding and referring to information and academic material in finance theory
    • apply standard techniques in portfolio performance valuation

    General competence

    The student

    • can analyze relevant academic and professional problems in the fields of asset pricing and portfolio theory
    • can apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects
    • masters language and terminology of the academic field
    • can communicate about academic issues, analyses and conclusions in the field, both with specialists and the general public
  • Arbeids- og undervisningsformer

    In class, the course includes:

    • Frontal lectures
    • Seminars
    • Time for students to work in groups on assigned problems

    At home, the course requires that the student:

    • Work alone or in small groups on graded problem sets
    • Work alone or in small groups on non-graded assignments
    • Self study
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

    • Coursework 1: 5 problem sets, each including 4 to 10 short questions, on which the student can work alone, or with another student

    The objective of the problem sets is to give students an opportunity to apply the theories discussed in class.

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

  • Vurdering og eksamen

    STRÅL6020 og praksisperioden STRÅLPRA-101 må være bestått for at studenten kan starte praksisperiode STRÅLPRA-102.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert;i kunnskap, ferdigheter;og;generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive og vurdere avdelingens rutiner for informasjon om stråleterapi og forebyggende/opp­følgende tiltak med tanke på bivirkninger
    • kan gjøre rede for hvordan stråleterapi­maskiner og annet utstyr brukt i stråleterapi kan utnyttes ved ulike behandlingsopplegg
    • kan drøfte prinsipper vedrørende behandlings­planlegging og kan vurdere problem­stillinger knyttet til risikoorgan
    • kan gjøre rede for strålevern og bildekvalitet
    • kan beskrive avdelingens retningslinjer, kvalitets­systemer, prosedyrer og dokumenta­­sjonsrutiner
    • kan vurdere behandlingspresisjon og -nøyaktighet, verifikasjonsmetoder og bilde- og overflateveiledet stråleterapi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende teoretiske kunnskaper om onkologi, kreftomsorg og kommuni­ka­sjon for å gi god informa­sjon, undervisning og veiledning som er tilpasset pasienten og pårørende sitt behov
    • kan identifisere omsorgs­behov og kartlegge bivirkninger samt iverksette relevante tiltak for å forebygge, lindre og / eller behandle disse
    • kan vise omsorg og respekt for pasienter og pårørende
    • kan ivareta en god hygiene, håndtere avfall og avfallsprodukter på en forskriftsmessig måte
    • har grunnleggende ferdigheter i simulering, feltarrangement og doseringsgrunnlag
    • kan selvstendig planlegge og tilrettelegge for stråle­behand­ling av ulike behandlingsopplegg i samsvar med gjeldende retningslinjer
    • behersker pasientposi­sjonering og feltinnstilling i forhold til fikserings­utstyr og koordinatsystem selvstendig
    • kan vurdere metoder og analysere resultater fra verifikasjon og bildeveiledet stråleterapi
    • kan dokumentere utført behandling, avviks­registrering og korrigerende tiltak
    • kan betjene apparaturen på en forsvarlig og sikker måte og utføre nødprosedyrer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere hvordan kreftsykdom og behandling oppleves for pasienten
    • kan vurdere og reflektere over egen rolle og egne reaksjoner i møtet med pasient og pårørende
    • kan vise faglig og etisk bevissthet om egen adferd i forhold til kreftpasienter og deres pårørende som kommer til uttrykk gjennom respekt, forståelse, samarbeid og profesjonalitet
    • kan integrere faglige kunnskaper i yrkesutøvelsen i henhold til kunnskapsbasert praksis og reflektere kritisk over egen og andres profesjonelle praksis
    • har selvinnsikt og viser vilje til å videreutvikle sin personlige og faglige kompetanse
    • kan medvirke til samarbeid i team og en åpen holdning til tverrfaglig samarbeid
    • kan utnytte tilgjengelige læresituasjoner og informasjonskilder
    • kan vise selvstendighet, nøyaktighet og pålitelighet i fagutøvelsen
  • Vurderingsuttrykk

    Arbeids- og undervisningsformene består av to perioder i klinisk praksis, en skriftlig prosjektoppgave og to prosjektperioder med presentasjoner.

  • Sensorordning

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering i emnet:

    • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til prosjekt innen pasientomsorg.
    • Prosjektoppgave i pasientomsorg, individuell skriftlig oppgave på ca. 2000 ord.
    • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til prosjekt innen enkel doseplanlegging.
    • Skriftlig individuell presentasjon knyttet til kvalitetssikring i stråleterapi.
  • Emneoverlapp

    Vurdering av klinisk praksis. Studiepoeng utløses når begge praksisperioder er bestått. Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse (90 prosent tilstedeværelse).