EPN-V2

ØABED4200 Derivatives Emneplan

Engelsk emnenavn
Derivatives
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor håndverk, design og produktutvikling

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i håndverk, design og produktutvikling
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Anbefalte forkunnskaper

Statistiske metoder, Finansstyring og Finansielle markeder.

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som arbeidsform og metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe

Læringsutbytte

Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, seminar, søkekurs på bibliotek/studieverksted og selvstudier.

Innhold

  • Introduksjon til futuresmarkedet og prising av futureskontrakter. Sikring med futures.
  • Rentebytte og valutabytte (Swapper).
  • Introduksjon til opsjoner. Binomiske og Black-Scholes modeller for opsjonsprising.
  • Grekerne i opsjonsprising. Sikring mot opsjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt aktiviteter merket obligatorisk
  • Studieoppgave 1

Sykepleiens faglige grunnlag

1a) Fokus på etikk

Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etisk refleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede

1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis

Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)

  • Studieoppgave 2

Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.

2a) Fokus på helse og sosialrett

Individuelt fagnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %)

2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten

Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.

Vurdering og eksamen

Link til Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven gjøres tilgjengelig i oppgavesettet. I tillegg kan godkjent ordbok tas med.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
  • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
  • Undervisningsmetoder
  • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Kompetansekartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 20 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • 10 dager yrkesfaglig praksis.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.