Programplaner og emneplaner - Student
ØABED4200 Derivatives Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Derivatives
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor håndverk, design og produktutvikling
;
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i håndverk, design og produktutvikling
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Anbefalte forkunnskaper
Statistiske metoder, Finansstyring og Finansielle markeder.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som arbeidsform og metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe
Læringsutbytte
Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, seminar, søkekurs på bibliotek/studieverksted og selvstudier.
Innhold
- Introduksjon til futuresmarkedet og prising av futureskontrakter. Sikring med futures.
- Rentebytte og valutabytte (Swapper).
- Introduksjon til opsjoner. Binomiske og Black-Scholes modeller for opsjonsprising.
- Grekerne i opsjonsprising. Sikring mot opsjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt aktiviteter merket obligatorisk
- Studieoppgave 1
Sykepleiens faglige grunnlag
1a) Fokus på etikk
Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etisk refleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede
1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis
Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)
- Studieoppgave 2
Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.
2a) Fokus på helse og sosialrett
Individuelt fagnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %)
2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten
Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.
Vurdering og eksamen
Link til Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven gjøres tilgjengelig i oppgavesettet. I tillegg kan godkjent ordbok tas med.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
- «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
- Undervisningsmetoder
- Veiledning og ledelse av læringsprosesser
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Kompetansekartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Prosjektarbeid
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
- 10 dager yrkesfaglig praksis.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.