EPN-V2

ØABED3400 Management Control Systems Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Control Systems
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Karakterdreven dokumentarfilm er en praktisk fordypning som sikter mot en videreutdanning innen filmfaget. Studiet utforsker karakterdreven dokumentarfilm som et estetisk, eksistensielt og etisk verk. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av karakterdreven dokumentarfilm. Studiet er på BA nivå.

Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

Innhold

  • Filmhistorie med hovedvekt på Karakterdreven dokumentarfilm
  • Utforsking av personlige erfaringer som utgangspunkt for filmproduksjon.
  • Cinematurgi, etikk og estetikk.
  • Narrative strategier i idé- og manusutvikling
  • Usikkerhet som dramaturgisk drivkraft.
  • Bilde og lyd som dramaturgiske elementer.
  • Betydningen av casting for Karakterdreven dokumentarfilm
  • Filmskisser og øvelser.
  • Produksjon av Karakterdreven dokumentarfilm

Anbefalte forkunnskaper

The students should have basic knowledge of strategy, finance, financial accounting, management accounting and organisations.

Forkunnskapskrav

Bestått FILM6100 Filmkunst 1 - dokumentar

eller

Tilsvarende utdanning fra universitet- eller høgskolenivå sammen med et skriftlig regikonsept og synopsis/manus for en kort karakterdreven film basert på en personlig opplevelse. Regikonsept og synopsis/manus vurderes på grunnlag av den filmatiske og visuelle tenkning som ligger til grunn, synliggjort dramaturgisk forståelse, samt i hvilken grad personlig erfaring anvendes. Regikonseptet og synopsis/manus må være godkjent før studenten kan registrere seg til emnet.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • knowledge of the use of management control systems in organisations
  • an overview of different management control systems
  • insight into the process of designing new control systems and changing old control systems to face different challenges of organisations
  • knowledge of the unintended consequences of management control systems and how to handle these
  • insight into ethical issues of design and use of control systems

Skills

The student know how to

  • use critical thinking, discussion and collaboration when working with design and use of management control systems in organisations
  • design appropriate management control systems in smaller organisations

General knowledge

The student know how to

  • develop and work with cases

Arbeids- og undervisningsformer

The study methods are lectures, discussions, group work using cases and individual study.

The teaching is coordinated with ØABED4500.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen gjennomføres som samlinger. Det utarbeides en undervisningsplan med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanen utleveres ved studiestart og angir mer detaljerte krav om tilstedeværelse i undervisning, filmvisninger og pensum.

Studiet er prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet både praktisk og teoretisk, og baseres i stor grad på praktiske filmøvelser. Det legges vekt på filmproduksjonsoppgaver der studentene prøver ut forskjellige kunstneriske filmformer med fokus på det karakterdrevne formatet, samt foretar selvstendige valg i forhold til tema, konsept og medvirkende. Det forventes betydelig egenarbeid i form av filmproduksjon mellom samlingene.

Studentene vil få veiledning, individuelt og i grupper gjennom hele produksjonsfasen, fra idé- og konseptutvikling, manus, forproduksjon, opptak, etterarbeid og frem til prosessevalueringen. I studiet blir det lagt vekt på sammenheng mellom læringsutbytte, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal delta aktivt i vurderingen der egne og andres prosesser blir gjenstand for kritisk gjennomgang. Den løpende vurderingen av studentenes resultater og studieinnsats skal stimulere til videre faglig utvikling.

Forelesinger, workshops, egenproduksjon, assistanse ved andres produksjoner, diskusjoner, visninger, vurdering og ekskursjoner knyttes til studentenes forståelse for faget og utvikling av egen praksis. Det arrangeres studietur til Nordic/Docs i høstsemesteret.

Vurdering og eksamen

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • To korte øvelsesfilmer

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • Individuell- og gruppeveiledning, samt prosessevaluering.
  • Interne filmvisninger og visninger av andre studenters arbeider.
  • Forelesinger med inviterte gjestelærere.

Sykdom fritar ikke fra arbeidskravene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, vil ikke få avlegge eksamen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Dette avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

Undervisningsplanene vil gi nærmere informasjon om arbeidskrav og frister.

Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ ikke godkjent

Hjelpemidler ved eksamen

The following aids are permitted:

  • All handwritten and printed materials
  • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)

Vurderingsuttrykk

Mappeeksamen bestående av følgende:

  1. En individuell karakterdreven dokumentarfilm på mellom 15-25 minutter.
  2. En Individuell utviklingsoppgave: Oppgaven skal ha et omfang på maks 20 sider og er en individuell utviklingsoppgave av sluttfilmen. Den skal vise hvordan studenten vurderer sin filmfortellende kunnskap, evne til å vurdere hvordan produksjonen kommuniserer, hvilke begrensninger som påvirker sluttresultatet og hvordan den kreative prosessen har forløpt.
  3. Muntlig problematisering, drøfting og vurdering.

Vurderingen foretas på grunnlag av estetiske og etiske kriterier, kunstneriske kvaliteter og egnethet i forhold til målgruppe.

Karakter settes på bakgrunn av en totalvurdering av alle delene som en helhet.

Eksamen kan ikke påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges