Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3000 Corporate Finance Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Corporate Finance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
We start the course with an introduction to basic theoretical elements needed to understand investment decision rules, corporate policy decisions and capital budgeting/valuation. Then, we move forward to the topic of investment under uncertainty, which provides the main theoretical and methodological insights on portfolio selection, the capital asset pricing model (CAPM model) and the cost of capital. This topic is covered in more depth in the ØABED3500; "Investments" course. The topic of Capital Structure builds on the cost of capital to provide a deep understanding of optimal corporate policy decisions, in regards to capital structure, investment and payout policy, in the presence of market imperfections. We also cover the interlinkages with operating decisions and other investment decisions of the firm by developing the intuition on working capital management, leasing and risk management. The last topic draws on all of the above to cover more advanced valuation with leverage and capital budgeting. This last topic provides the grounds for the ØABED3700/4100; "Valuation" course.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Participants will be asked to give presentations of their projects, their experiences from action research and practice research. The presentations will form the basis for discussions where active participation will be expected, both in presenting one's own ideas and providing feedback on the ideas of others. The presentations must be put into writing (1-2 pages) and distributed to the teachers and other course participants by the stipulated deadline.
Course attendance (80%) in lectures and group sessions (15 hours).
Present preliminary paper (1-2 pages) and deliver paper for assessment.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- har kjennskap til den samiske årstidskalenderen
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- kan legge til rette for mangfold og inkludering i arbeidet i barnehagen med helse, natur og bevegelse
- kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna.
- kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysisk aktivitet i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen.
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
- er bevisst faglige perspektiver for å skape gode grupper og gruppeprosesser
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Candidates must write a paper of 3000 words +/- 10%.
The paper for assessment must be handed in on a digital platform by a specified date. The paper must fulfill source reference and quotation technique requirements. A passed paper is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the paper is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised paper once, by a specified deadline.
Vurdering og eksamen
Written school exam (4 hours).
Hjelpemidler ved eksamen
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Vurderingsuttrykk
Passed - Failed
Sensorordning
Avsluttende vurdering
Eksamen i natur, helse og bevegelse består av to deleksamener:
A. En flervalgsoppgave (multiple choice) individuell eksamen under tilsyn, omfang inntil to timer.
Hjelpemidler under eksamen: Ingen.
B. En individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang omlag 2500 ord.
Det gis én samlet karakter for kunnskapsområdet og begge deleksamenene må være bestått for å få utskrevet studiepoeng i NHB.
Når begge eksamener er gjennomført og bestått er det karakter på hjemmeeksamen (A-F) som blir gjeldende.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i denne delen. Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.