Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3000 Corporate Finance Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Corporate Finance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
We start the course with an introduction to basic theoretical elements needed to understand investment decision rules, corporate policy decisions and capital budgeting/valuation. Then, we move forward to the topic of investment under uncertainty, which provides the main theoretical and methodological insights on portfolio selection, the capital asset pricing model (CAPM model) and the cost of capital. This topic is covered in more depth in the ØABED3500; "Investments" course. The topic of Capital Structure builds on the cost of capital to provide a deep understanding of optimal corporate policy decisions, in regards to capital structure, investment and payout policy, in the presence of market imperfections. We also cover the interlinkages with operating decisions and other investment decisions of the firm by developing the intuition on working capital management, leasing and risk management. The last topic draws on all of the above to cover more advanced valuation with leverage and capital budgeting. This last topic provides the grounds for the ØABED3700/4100; "Valuation" course.
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.
;
Knowledge
;
After completing this course, students will have
- broad knowledge of key topics in corporate finance, including; theories, tools and methods within the field,
- understanding of the role of corporate finance in society.
;
Skills
;
After completing this course, students will be able to
- apply professional knowledge and relevant results from research to practical and theoretical issues in order to take informed decisions
- to reflect on their own professional practice (in finance or non-finance profiles)
- to find, evaluate and refer to information and use it to shed light on basic finance issues
- to use basic professional tools and techniques
;
General competence
After completing this course, students will;
- have insight into relevant professional and ethical issues related to finance,
- be able to plan and carry out varied work tasks and projects that extend over time, alone and as a participant in a group,
- be able to convey key theories, problems and solutions both in writing, orally and through other relevant forms of expression, and
- be aware of new thinking and innovation trends present in the field.
Arbeids- og undervisningsformer
The course activities will include:
- topics and learning activities that will be covered each week:
- either at home before the lecture (FLIP) or
- in the classroom/zoom/streaming (CZS) during the lecture,
- tools/inputs to use (EXCEL)
;
As a general idea, students will be asked to prepare some theoretical and/or practical material every week. Then, during the lectures (CZS), students are expected to actively participate and to generate discussion in the different learning activities (e.g., practical exercises, case/paper discussion, presentations, and should be prepared to work in teams as part of the learning process. When cases are discussed during lectures or as part of the coursework (CW), students can expect to get a partial solution to the case when the discussion is over.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet introduserer studentene for grunnleggende forhold i den norske biblioteksektoren med vekt på bibliotekets samfunnsansvar og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør. Emnet tar opp aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena, og vektlegger profesjonsetikk og temaer som sensur og ytringsfrihet. Bibliotekenes mandat og virkeområder ses både i et historisk og nåtidig perspektiv.
Emnet undervises på norsk.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
- har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
- kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
- kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon
Vurderingsuttrykk
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, webinarer og selvstudium.
Sensorordning
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelse skal ha et omfang på 5 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.