Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2200 Business Analytics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Business Analytics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i hvordan kvantitative analyser kan brukes som verktøy for verdiskaping i en virksomhet. Vi analyserer flere forskjellige typer bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer ved hjelp av matematiske modeller og dataverktøy. Vi vil hele tiden vektlegge tolkning av analyseresultater, samt implikasjoner for økonomisk styring og planlegging.
Eksempler på typer beslutningsproblem:
*Hvordan sette opp en effektiv bemanningsplan når behovet for arbeidskraft varierer over tid?
*Hvordan utforme en optimal transportplan for en forsyningskjede?
*Hvordan velge lokalisering av produksjon og lager i en forsyningskjede?
*Hvordan sette opp en investeringsplan med krav til forventet avkastning og diversifisering?
*Hvordan lage etterspørselsprognoser basert på historiske data?
*Hvordan sesongjusterer vi en boligprisindeks?
*Hvordan kan vi bruke simulering for å bedre forstå variasjonen i et prosjekts kontantstrøm over forskjellige mulige scenario?
*Hvordan du kan bruke statistikkverktøy til å identifisere mønstre i store datamengder («Big Data»).
Undervisningsspråk: Engelsk
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk, Statistikk, Finansregnskap, Bedriftsøkonomi.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om grunnleggende anvendelse av metodene Beslutningsteori, Lineær Programmering, Simulering, Prediksjonsmodeller, og Data Mining.
- kunnskap om hvordan kvantitative metoder og optimering kan brukes for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer.
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre analyser av beslutningsproblemer og treffe beslutninger basert på maximin, minimax, minimax og alternativkostnad
- tegne beslutningstrær og treffe beslutninger basert på disse
- utføre enkel og multippel regresjonsanalyse ved hjelp av relevant programvare og fortolke resultater
- utarbeide prognoser ved hjelp av f.eks. bevegelig gjennomsnitt, eksponensiell glatting og regresjonsanalyse
- formulere problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av lineær programmering, samt vurdere skyggepriser og verdien av økt kapasitet
- formulere og løse transportproblemer
- bruke relevant dataverktøy for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
- implementere enkle simuleringsmodeller i relevant dataverktøy
- gjennomføre data mining i relevant dataverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har økt numerisk og analytisk kompetanse
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til bedriftsøkonomiske beslutningsproblem
- kan løse problemer i grupper
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Det er 5 individuelle arbeidskrav. Studenten må få godkjent minst 4 av 5 arbeidskrav for å kunne ta eksamen i emnet. Hvert arbeidskrav består av å svare på spørsmål fra et business case, og kan i tillegg inkludere quiz og bidrag i diskusjon på emnets hjemmeside.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Semesteroppgave i grupper på 3 til 4 studenter. Oppgaven skal ha et omfang på maks 15 sider (Arial 12pkt og 1,5 linjeavstand).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Knut Nygaard