EPN

ØAADM6200 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

Anbefalte forkunnskaper

Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene har:

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Arbeids- og undervisningsformer

Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til en ny presentasjon innen angitt frist. Faglærer informerer om tidsfrist. 

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.