EPN-V2

ØAADM6200 Ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt.

Læringsutbytte

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet består av følgende tema og deltema:

  1. Spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Inkludering, tilpasset- og likeverdig opplæring, elevmangfold og klassen som fellesskap
    • Verdigrunnlag og menneskesyn - normalitet og avvik
    • Læringsutbytte, mestringsstrategier, læringsbarrierer, lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Profesjonsetiske dilemmaer
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Forebyggende perspektiver og utdanningsrettslige prinsipper
    • Elev og foresatte som medaktører
    • Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter. Individuell opplæringsplan (IOP), vurdering og årsrapport
    • Individuell opplæringsplan - Individuell plan (IP)

2 Læringsutfordringer og læringsbarrierer

  • Språk og begrepsutvikling
    • Lese- og skriveutvikling
    • Utvikling av matematiske ferdigheter
  • Funksjon og funksjonsevne
    • Utviklingshemming
  • Barn og unge i ulike livssituasjoner
    • Sosial- og emosjonell utvikling
    • Psykiske vansker

Vurdering og eksamen

Det gis undervisning som er relevant for arbeidet med bacheloroppgaven. Hver student vil få tilbud om tre individuelle veiledningsavtaler á 45 minutter. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent:

  • Arbeidskrav 1: INTERACT - INTER1300

Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.

Les mer om INTERACT og INTER1300 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

  • Arbeidskrav 2: Innlevering av skisse med valgt tema og tentativ problemstilling til Bacheloroppgaven. Omfanget skal være på inntil 1 side.

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en individuell bacheloroppgave.

Oppgaven skal ha et omfang på 20 sider (+/- 10 %). Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall og alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendige opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden.

Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Studenter som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og kan få én times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få veiledningstimen. Det gis ingen veiledning i juli måned.

Studenter som stryker to ganger på bacheloroppgaven må ved neste eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling, og studenten må også få godkjent skisse med tema og problemstilling på nytt. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få tilbud om tre veiledninger, i god tid før oppstart av emnet.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.